De luxesector: online verkoop zal tot 2015 met 20% per jaar stijgen!

De verkoop van luxeproducten op het internet, die momenteel slechts een klein aandeel vertegenwoordigt van het omzetcijfer van de groepen uit deze sector, zal tot 2015 met 20% per jaar stijgen, aldus een studie gepubliceerd door de Italiaanse stichting Altagamma, die de belangrijkste namen van Italiaanse luxehuizen vertegenwoordigt.

post-image-3

"In deze sector is de online verkoop van luxeproducten nu nog marginaal (€4,5 miljard, 2,6% van de totale verkoop), maar hij zou met 20% per jaar moeten stijgen en in 2015 € 11 miljard moeten bereiken", zo meldt de Altagamma Stichting in een persbericht.
 
Altagamma voerde het onderzoek uit bij 187 wereldwijde bedrijven uit de sector, die samen goed zijn voor een omzetcijfer van 60 miljard euro.
 
China, dat nu al de groeimotor is van de sector, kent een sterke ontwikkeling van dit verkoopskanaal; in 2016 zou de Aziatische gigant volgens Altagamma de Verenigde Staten moeten inhalen in aantal luxeproducten gekocht op het internet.
 
Het onderzoek bekeek ook de link tussen internet en de verkopen in de winkels, en onderlijnt dat "deze twee kanalen elkaar niet afwisselen maar nauw met elkaar verbonden zijn".
 
Zo stelt men vast dat 70% van de Europese gebruikers, 50% van de Amerikanen en 63% van de Chinezen zich op het internet informeert, vooraleer een product te gaan aankopen in een luxewinkel.
 
En omgekeerd, 70% van de online verkopen in Europa, en 59% in de VS en in China wordt gedaan door mensen die al in een winkel geweest zijn.
 
Nog volgens het onderzoek zijn de sociale netwerken nu essentieel geworden voor de luxesector: op hun Facebook pagina stijgt het aantal "vrienden" van de luxemerken met 136% per jaar.
 
De impact van sociale netwerken zoals Facebook is in China bijzonder sterk: zij zijn daar de informatiebron bij 33% van de gebruikers van luxeproducten, tegenover 26% in de Verenigde Staten, en 20% in Europa.
 
En dat is ook het geval voor de modeblogs, die een informatiebron zijn voor 58% van de gebruikers in China, doch slechts 27% in Europa en de Verenigde Staten.
 
Bron: Stichting Altagamma

Back to top button
Close
Close