De online verkoop in België zou met 40% moeten stijgen!

De laatste groeivoorspellingen voor de e-commerce in België rekenen op een stijging met 40%. Men stelt nu reeds een grote vraag vast naar online marketeers, IT-specialisten en logistieke operatoren.

post-image-3

De laatste nieuwe resultaten van de e-commerce in België werden onthuld. De online verkoop wordt nu beschouwd als een tot volwassenheid gekomen verkoopskanaal, zo stelt het onderzoeksbureau iVox, in een onderzoek op vraag van BeCommerce, de federatie van Belgische specialisten in verkoop op afstand. 70% van de respondenten voorziet voor 2011 een groei van zijn online verkoop met 40% tegenover verleden jaar. De Belgische markt van de e-commerce heeft dus zijn verzadigingspunt nog lang niet bereikt.

De resultaten tonen ook aan dat steeds meer Belgische bedrijven enkel via het internet verkopen. Het marktaandeel van de multichannel players (bedrijven die verschillende verkoopskanalen gebruiken, zowel online als offline), daalde tot 46% tegenover 65,9% in 2009. De pure-players, bedrijven die exclusief via het internet verkopen, domineren de markt met een aandeel van 54% (tegenover 34,1% in 2009). "Deze stijging betekent dat het `online` steeds meer beschouwd wordt als een volwassen verkoopskanaal, en dat onze webshops nu sterk genoeg zijn om zich op de verkoop via het internet te concentreren", legt Patricia Ceysens uit, voorzitster van BeCommerce.

Om deze groei in de best mogelijke omstandigheden te kunnen begeleiden, zal de markt zich moeten omringen met competent personeel. Meer dan 75% van de ondervraagde e-commerce bedrijven meent 10 nieuwe werknemers te zullen aannemen in 2011, om aan de vraag te kunnen beantwoorden. De Belgische e-commerce bedrijven zijn vooral op zoek naar online marketeers (49%), IT specialisten (32%), en logistieke operatoren (19%).

Enkele geografische bijzonderheden dienen aangestipt: 73% van de e-commerce bedrijven gebaseerd in België, verkoopt eerst aan Belgische gebruikers en bedrijven. De landen van West-Europa vormen een belangrijke externe markt (60%), gevolgd door de rest van Europa (24%). Amper 11% van de Belgische webshops verkoopt zijn producten buiten Europa.

Tot de meest verkochte producten behoren voorwerpen voor binnenhuisinrichting (35,1% in 2009 en 46% in 2010). De top 3 bestaat verder uit modeaccessoires (43%) en kleding (43%).

Back to top button
Close
Close