Google koopt DailyDeal om de concurrentie aan te gaan met Groupon

Google zet in op DailyDeal, een couponing site die actief is in Duitsland, Zwitserland en Oostenrijk, om zo van start te kunnen gaan op de couponingmarkt in Europa. De zoekmachine zou de site internationaal willen uitbreiden.

post-image-3

De Duitse start-up DailyDeal, die in december 2009 opgericht was als een kopie van het Amerikaanse Groupon, werd overgenomen door zoekgigant Google. Het bedrijf wil nu filialen oprichten in Oostenrijk en Zwitserland. DailyDeal zal op de internationale markt gebracht worden - zelfs buiten de Duitssprekende landen- zij aan zij met de afdeling van Google die gewerkt heeft aan Google Offers. De oprichters Fabian en Ferry Heilemann blijven aan boord, en zullen het bedrijf verder blijven ontwikkelen, aldus de site Faz.net.

In het tweede trimester van zijn boekjaar heeft Daily Deal voor een bedrag van 22,8 miljoen euro aan coupons verkocht; het heeft onlangs meer dan 10 miljoen dollar opgehaald bij investeringfondsen en business angels zoals Stefan Glänzer (een van de investeerders van Last.fm), Michael Brehm (ex-StudiVZ) en Jochen Maass. "Het laatste trimester was ongetwijfeld het meest succesrijke uit onze geschiedenis. Wij hebben in de laatste drie maand bijna evenveel coupons verkocht als in het hele jaar 2010", verklaarde Fabian Heilemann, oprichter en CEO van Daily Deal.

In november 2010 had Google al tevergeefs geprobeerd om zich op de couponing markt te wagen: het bood 6 miljard om Groupon te kopen, maar de oprichters van de start-up wezen het bod af. Groupon van zijn kant had zelf eerst overwogen om DailyDeal te kopen, vooraleer te kiezen voor diens kloon, CityDeal.

Tania Séverin
Meer info op: http://www.lemondeinformatique.fr/

Back to top button
Close
Close