De Search brengt minder op in België!

In tegenstelling tot wat men zou kunnen denken is de rentabiliteit bij de in "Search" gespecialiseerde sector  gedaald. Dat blijkt uit de balans van SEM bedrijven die in augustus door de Nationale Bank gepubliceerd werd.

post-image-3

Uit een analyse van de balans die door de Nationale Bank gepubliceerd werd kunnen verschillende conclusies afgeleid worden met betrekking tot de SEM-markt in België.

Om te beginnen: de sector is minder winstgevend. De gezamenlijke inkomsten van de gespecialiseerde agentschappen bedroeg €229.000 in 2010, terwijl die €462.000 was in 2009. Een bedrag dat erg ver blijft van de omzetcijfers die de SEM agentschappen publiceren, en die  het doorslaggevende gewicht bewijzen van de media-aankopen die naar Google gaan in de SEM sector!

Ten tweede toont een analyse van de cijfers van deze balans aan dat de markt bestaat uit "twee groepen agentschappen" die zich onderscheiden door erg uiteenlopende resultaten (bruto marge). Zo genereren de drie oudste agentschappen van het land (iProspect, Queromedia en BSeen) de grootste winsten. Deze drie agentschappen overtreffen veruit de nieuwe agentschappen die de laatste drie jaar gelanceerd zijn.

En ten derde, verschillende agentschappen kennen jaar na jaar stijgende resultaten: blue2purple, bseen, iProspect, Netsociety.

Back to top button
Close
Close