E-commerce en mode: de verkoop stijgt in Frankrijk

In Frankrijk blijft de kledingbranche stijgende verkoopcijfers vertonen, en wordt nu de vierde belangrijkste sector voor e-commerce bestedingen. Volgens een onderzoek, uitgevoerd door IFM over de periode van juli 2010 tot juni 2011, stegen de verkopen met 13%, bij een totaal bedrag dat de €2,8 miljard benadert: een mooie prestatie in vergelijking met de bescheiden stijging van de globale omzet van de kledingbranche in de laatste 12 maanden (2,6%).

post-image-3

De verkoop op het internet is nu goed voor 8,8% van alle uitgaven in de sector in Frankrijk, tegenover minder dan 2% in 2006. De Fevad/Médiamétrie/NetRatings barometer toont aan dat 43% van de internauten in de laatste zes maanden iets gekocht heeft op het internet, en kledij was daarbij de 4e uitgave, na reizen, diensten (tickets, foto`s, downloads) en culturele goederen.
 
Vrouwenmode en babyuitzet vertonen de grootste stijging, maar sportkledij blijft het favoriete terrein van de mannelijke doelgroep, die er echter de voorkeur aan geeft om jeans (duurder verkocht op het internet!) en andere trendy stadsmode via fysieke winkels te kopen. IFM onderlijnt daartegenover de interesse van vrouwen voor lingerie, badmode en de "must have" van het seizoen (kleedjes, tunieken, bodywarmers). Men kiest het web voor de koopjes die er te doen zijn; de prijzen liggen er ongeveer 9% lager dan het gemiddelde op de vrouwenmarkt, -8% bij mannen. De aankoopprijs voor kinderen lijkt daarentegen hoger dan het marktgemiddelde (+3,5%) omwille van de aanwezigheid van supermarkten op het internet. Het aandeel van de artikels verkocht aan doorgestreepte prijzen blijft trouwens het grootste: 54% van het online omzetcijfer, tegenover 34% op de totale markt.
 
Bij de vrouwen zijn het de 35-44 jarigen die het meest kopen. Een gelijkaardige leeftijdscategorie bij de mannen. Bij de tussenhandelaars zijn het de bedrijven gespecialiseerd in catalogen die een mooie klim kennen: 57% van het omzetcijfer, wat verklaard wordt door het doorbreken van de e-commerce bij een volwassen geworden cliënteel. Zij staan op nummer één, maar toch een beetje verzwakt, en domineren de pure players die gespecialiseerd zijn in privéverkopen en merkloze kledij, zoals Vente-Privée, eBay en Brandalley. De "click & mortars" modeketens vertonen van hun kant de meest opmerkelijke evolutie, en zijn goed voor meer dan 26% van het totaal van de online kledingverkoop.
 
Een aandeel dat aantoont hoe belangrijk het vandaag is voor de ketens om over een "multichannel" slagkracht te beschikken.

Back to top button
Close
Close