Microsoft, Yahoo! en AOL verenigen zich tegen Google en Facebook

Volgens de Wall Street Journal hebben de drie historische pijlers van het internet besloten om samen te gaan werken voor de verkoop van hun "display" reclameruimten, om zo de pijlsnelle klim van Google en Facebook op dit marktsegment (bannering) af te stoppen.

post-image-3

Momenteel is er nog niets officieel, maar de Wall Street Journal heeft weet van recente onderhandelingen tussen Microsoft, Yahoo! en AOL, met de bedoeling een gemeenschappelijk systeem te ontplooien om hun respectieve publiciteitsruimten te verkopen.

Dat platform zou tegen het einde van dit jaar, of begin 2012 gelanceerd kunnen worden. De adverteerders zouden er publiciteitsruimten (banners) kunnen kopen op de sites van Yahoo!, AOL of Microsoft die voorheen enkel door de eigen interne regieën verkocht werden.

Volgens de Wall Street Journal zou dit gemeenschappelijke reclameplatform officieus voorgesteld zijn aan sommige directies van reclameagentschappen zoals WPP of Publicis.
   
De achterliggende reden voor deze plotse "entente cordiale" is simpel: de pijlsnelle klim van Google en Facebok op de display reclamemarkt afstoppen.

Volgens het onderzoeksbureau eMarketer zouden de drie groepen die zich in deze alliantie verenigd hebben, hun marktaandeel in de Verenigde Staten zien terugvallen in 2011, terwijl Facebook op dit reclamesegment dit jaar Yahoo! zou inhalen.

Back to top button
Close
Close