Home/Campaigns/User-generated opportuniteiten voor de reissector User-generated opportuniteiten voor de reissector Nu de winter geleidelijk aan op haar laatste benen loopt en de paasvakantie er aan komt, beginnen heel wat mensen stilaan hun vakantieplannen voor te bereiden. Niet alleen voor de paasvakantie zelf maar ook voor de zomervakantie, onder het motto ‘vroeg boeken, minder betalen’. 2007-02-26Comment En vakanties plannen betekent in dit digitale tijdperk uiteraard steeds meer online plannen. De reissector is één van de marktsegmenten die het meest zijn beïnvloed door de online evoluties. Zowel voor de informatiegaring, die zo typisch is in de initiële fases van het shoppingproces (info over bestemmingen en hotels, prijsvergelijkingen,…), als voor het effectief reserveren van je reis is het net een dominant medium geworden. Bovendien is al surfend je reis plannen op zich al een beetje reizen geworden in deze tijden van video, webcams, travel communities en dies meer. Ik bladerde recent door een rapportje van het Amerikaanse BurstMedia over de online stand van zaken in de Amerikaanse reisindustrie. BurstMedia begroot de omvang van de Amerikaanse online reismarkt op niet minder dan 68 miljard USD. Indrukwekkend is vooral de vaststelling dat het aantal online reservaties volgens een door BurstMedia geciteerd rapport van PhoCusWright Research, dit jaar voor het eerst meer dan de helft van alle reisreservaties zal bedragen. BurstMedia bevroeg zelf een panel surfers over hun online reisgedrag. Daaruit blijkt dat 66,9 % van alle bevraagden van plan is internet de komende maanden te gebruiken om zijn reis voor te bereiden (informatiefunctie) en om een online reservatie te verrichten. Er is daarbij een verband tussen het gezinsinkomen en de mate waarin internet wordt gebruikt voor de reisplannen. BurstMedia ging bovendien op zoek naar de informatie die surfers verwachten van een reissite. Op basis van de vraag “welke functies van een reissite doen je besluiten om die site te blijven bezoeken” kwam volgend lijstje met functies en content naar voren: - De mogelijkheid om informatie betreffende vluchten, hotels en huurwagens te bekijken (prijzen en beschikbaarheid): 55,1 % van de respondenten- Informatie over de bestemming; 49,9 %- Promoties en kortingen; 49,7 %- Reisbulletins: 22 %- Chattoepassingen en forums om reisinfo te lezen en te posten: 12,7 %- Mogelijkheid om pagina’s te personaliseren: 10,8 %- Een opt-in nieuwsbrief: 9,6 % Op basis daarvan verschijnt dus een plaatje van de online reiziger als iemand die in de eerste plaats op zoek is naar rechttoe-rechtaan reisinfo, eerder dan iemand die in 2.0 stijl wenst te participeren in travel communities. Toch lijkt het toevoegen van een user-generated luik aan een reissite me een goed idee:- Ten eerste omdat meer dan een tiende er dus duidelijk in geïnteresseerd is- Ten tweede omdat content, ook van het user-generated type, een cruciale troef is voor de vindbaarheid van een site (zoekmotoren)- Ten derde omdat informatie over de bestemming op de tweede plaats komt met net niet de helft van de respondenten en die content kan natuurlijk ook user-generated zijn- Ten vierde om uit de grote massa surfende reizigers die gebruikers te distilleren en te fideliseren die meer dan de gemiddelde Costa Brava toerist op een gepassioneerde manier bezig zijn met travel http://www.burstmedia.com/assets/newsletter/items/2007_02_01.pdf Newsletter Schrijf je in voor onze newsletter en check al het nieuws over e-marketing, startups, digital agencies,… Enter your Email address