Home/Mobile marketing/Facebook en Instagram stoppen met politieke advertenties in de EU Facebook en Instagram stoppen met politieke advertenties in de EU Vanaf 10 oktober 2025 kunnen politieke partijen, belangengroepen en maatschappelijke organisaties geen betaalde politieke advertenties meer plaatsen op Facebook en Instagram in de Europese Unie. Meta, het moederbedrijf achter de twee populaire sociale netwerken, zegt dat het zich hiermee aanpast aan de nieuwe Europese wetgeving rond transparantie bij politieke reclame. 2025-10-06Comment De beslissing betekent dat geen enkele politieke of maatschappelijke boodschap nog tegen betaling gepromoot mag worden op de platforms. Politici en organisaties mogen nog wel berichten plaatsen op hun eigen pagina’s, maar die kunnen ze niet meer tegen betaling extra onder de aandacht brengen bij een groter publiek. Nieuwe EU-regels liggen aan de basis Meta laat weten dat het besluit voortkomt uit de nieuwe Europese regels, die bedrijven verplichten om precies aan te geven wie achter een advertentie zit, wat het doel ervan is, hoeveel ervoor betaald wordt en op welke manier mensen worden bereikt. Volgens Meta zijn die vereisten te complex om op korte termijn correct toe te passen binnen alle EU-landen, zeker gezien de verschillende interpretaties van de wet per land. Zorg over bereik voor kleine organisaties De nieuwe regels zijn bedoeld om politieke beïnvloeding transparanter te maken, vooral met het oog op verkiezingen. Toch is niet iedereen enthousiast over Meta’s keuze. Kritische stemmen wijzen erop dat het verbod ook campagnes van kleinere organisaties of ngo’s treft, die vaak juist afhankelijk zijn van betaalde posts om hun boodschap te verspreiden. Zonder advertentiebudget kan het veel moeilijker worden om mensen te bereiken, zeker als het gaat om thema’s die niet vanzelf viraal gaan. Newsletter Schrijf je in voor onze newsletter en check al het nieuws over e-marketing, startups, digital agencies,… Enter your Email address