Deezer op weg naar winst: introductie van op maat gemaakte algoritmes en nieuwe functies

De muziekstreamingdienst Deezer rapporteerde onlangs zijn eerste positieve cashflow sinds het werd opgericht in 2007. Het was een belangrijke mijlpaal voor de Franse muziekstreamingdienst met een grote impact op hoe het bedrijf naar de toekomst kijkt, volgens CEO Alexis Lanternier. Woensdag kondigde het bedrijf nieuwe functies aan om gepersonaliseerde ervaringen aan te bieden en zichzelf te onderscheiden met de sterke concurrentie.

post-image-3

Meer controle, maandelijkse terugblik en universeel delen

Met de nieuwe functie "Beheer mijn aanbevelingen" kunnen gebruikers niet alleen nummers afwijzen, maar ook specifieke artiesten, albums of afspeellijsten volledig uitsluiten van hun aanbevelingen. Dit stelt luisteraars in staat om hun muziekervaring nauwkeuriger af te stemmen op hun voorkeuren. Verder kunnen gebruikers zich ook verwachten aan een ‘dislike’-knop. Zo kunnen luisteraars zowel aanduiden of ze een nummer leuk vinden als niet leuk.

Naast de jaarlijkse terugblik "My Deezer Year" introduceert Deezer nu "My Deezer Month". Deze functie biedt gebruikers inzicht in hun maandelijkse luistergedrag, met statistieken zoals de meest beluisterde nummers, genres en een vergelijking met de vorige maand.

Verder voorziet Deezer een nieuwe functie voor het universeel delen van nummers. Op deze manier kunnen luisteraars muziek delen met vrienden, ongeacht hun streamingplatform. Ontvangers worden doorgestuurd naar een webpagina waar ze de gedeelde muziek kunnen beluisteren via verschillende platforms, waaronder Spotify en Apple Music.

Focus op artiesten en strijd tegen AI-fraude

Deezer heeft een "artist-centric" model geïntroduceerd, waarbij artiesten met minimaal 1.000 streams per maand een hogere royaltyvergoeding ontvangen. Daarnaast wordt er streng opgetreden tegen frauduleuze streams, waaronder die van AI-gegenereerde nummers, om de inkomsten van echte artiesten te beschermen.

Met deze nieuwe functies en een solide financiële basis richt Deezer zich op verdere groei in kernmarkten zoals Frankrijk, Brazilië, Duitsland en het VK. Het bedrijf streeft ernaar om in 2025 winst te realiseren en tegelijkertijd nieuwe manieren te ontwikkelen voor artiesten om direct met hun fans in contact te komen.

Back to top button
Close
Close