Data is not about tech!

Deze uitspraak lijkt misschien vreemd in een sector waar AI en nieuwe technologieën bloeien en marketeers steeds meer beloften doen. Maar is het niet essentieel om marketing- en digitale expertise in te zetten ten dienste van het merk, waarbij de tool een middel is en geen doel op zich?

post-image-3

Het is vandaag de dag onmiskenbaar dat data, of het nu kwantitatief of kwalitatief is, onmisbaar is voor elk project. Volgens een studie van Adverity beschouwt 85% van de Chief Marketing Officers (CMO's) een data-gedreven aanpak als een echt concurrentievoordeel. Maar in dezelfde studie geeft 67% van deze CMO's aan overweldigd te worden door data en niet echt te weten wat ze ermee moeten doen of hoe ze het moeten gebruiken.

De vele technologieën zijn onmisbaar voor de juiste verzameling, verwerking of bewerking van data. Deze gereedschapslandschap evolueert elk jaar, met leiders zoals Google Analytics en Adobe Experience die hun krachten blijven versterken, terwijl steeds meer alternatieven op de markt verschijnen. Deze nieuwe spelers laten zien dat alleen acquisitie niet langer de enige sleutel is bij het nemen van beslissingen, maar dat marketeers nu verschillende data nodig hebben om meerdere interpretatiekaders te bieden.

En het is niet de technologie of AI die centraal moet staan in marketingoverwegingen, maar een fundamenteel concept: de behoefte!

"Presteert mijn site goed? Wat zijn de routes van mijn bezoekers? Welke secties van mijn site werken het beste? Waarom zien gebruikers die specifieke pagina niet?" Dit zijn enkele vragen die marketingteams zichzelf stellen en waarop een klassieke analytische tool alleen geen antwoord kan geven, ondanks alle beschikbare KPI's. Naast het begrijpen via welke kanalen gebruikers zijn aangekomen of hoe lang ze op een pagina blijven, is het belangrijk om verder te onderzoeken waarom gebruikers bepaalde keuzes maken of beperkingen ervaren binnen de site om een volledig beeld van de uitdagingen te krijgen.

Maar al deze antwoorden kunnen niet alleen worden gegeven door de implementatie van nieuwe tools, maar door een nieuwe manier van denken waarbij de gebruiker opnieuw centraal staat. In plaats van te vertrouwen op gezond verstand en aannames, is het niet relevanter voor een marketeer om de behoeften van zijn doelgroepen nauwkeurig te onderscheiden om hen een efficiëntere en effectievere navigatie-ervaring te bieden? Het analyseren van het gedrag van gebruikers op een website wordt dan een cruciale uitdaging om hun verwachtingen goed te identificeren. Meer dan cijfers zullen aanvullende analytische alternatieven de interactiezones van gebruikers op pagina's zichtbaar maken of zelfs de routes door de verschillende secties van een site visueel in kaart brengen.

Zonder twijfel zal deze user-centric aanpak morgen de hoeksteen vormen in een globaal en complex ecosysteem waarin tools slechts ondersteunende middelen zouden moeten blijven en geen doel op zich. Bovendien is het belangrijk om te onthouden dat zonder de juiste data AI niet kan werken. Zonder ervaren experts om ze te analyseren, spreken de ruwe data van tools niet voor zichzelf. Het is daarom essentieel voor marketingteams om zich te omringen met partners die een breed scala aan data kunnen begrijpen, het gebruikersgedrag op een site kunnen interpreteren en concrete, relevante en uitvoerbare aanbevelingen kunnen geven om sleutelbeslissingen te nemen en de totale gebruikerservaring voortdurend te verbeteren en uiteindelijk de prestaties van het platform te optimaliseren.

Daarom hebben wij bij Vanksen ervoor gekozen om onze eigen tool te ontwikkelen om te voldoen aan de behoeften van onze klanten met sleutel-functionaliteiten die een aanvulling vormen op klassieke analytics en onze experts in staat stellen om het gedrag van gebruikers diepgaand te bestuderen.

Ontdek onze user-centric data ondersteuning.

Back to top button
Close
Close