Hoe Uman het werk van IT-verkopers wil transformeren

Een Gentse start-up gebruikt AI om snel “hypergepersonaliseerde” verkoopgesprekken, e-mails en klantcases te creëren om betere verkoopresultaten te behalen. Het bedrijf richt zich vooral op B2B-professionals in de IT-, consultancy- en telecomsector die te maken hebben met complexe productportfolio's.

post-image-3

De verkoopmarkt is voortdurend in beweging: budgetten krimpen, de concurrentie neemt toe, traditionele benaderingen verliezen hun effectiviteit en verkoopafdelingen worstelen met het beheren van complexe portfolio's, vooral in het geval van overnames. Als gevolg hiervan worden verkoopteams gedwongen om proactiever en efficiënter te zijn om groei te realiseren. 
Dit geldt des te meer voor complexe B2B verkooporganisaties die een breed scala aan producten of diensten hebben en in verschillende markten opereren. “Dit komt omdat ze hun boodschap voortdurend moeten aanpassen, een operatie die wordt bemoeilijkt door de complexiteit van informatie en de silo's tussen experts, marketing en verkoop. Het resultaat is gemiste kansen, cross-selling mogelijkheden die niet worden benut”, leggen Charles Boutens en Sven Degroote, de eigenaars van Uman, uit.

Tegen deze achtergrond besloten de oprichters van het Gentse bedrijf organisaties te helpen hun kansen beter te benutten door de handmatige zoekacties van verkoopteams grotendeels te automatiseren. “De AI-tool van Uman genereert in recordtempo hypergepersonaliseerde verkoopgesprekken, accountrapporten, rentabiliteitsanalyses en offerteaanvragen op basis van informatie van websites, informatiebronnen en databases van klanten”, legt Charles Boutens uit. 

Met andere woorden, Uman is een agent met kunstmatige intelligentie die de manier waarop B2B sales professionals en go-to-market teams vandaag de dag werken fundamenteel verandert. “Met behulp van data governance en generatieve AI integreert het bedrijf naadloos interne verkoopgegevens en -processen met externe gegevens, die het haalt uit onder andere bedrijfswebsites, het sociale netwerk LinkedIn en openbare jaarverslagen. Het platform genereert met name hypergepersonaliseerde verkooppraatjes, e-mails en klantcases om betere verkoopresultaten te behalen.” Het bedrijf richt zich voornamelijk op B2B-professionals in de IT-, consultancy- en telecomsector, die te maken hebben met een groot en complex productportfolio.

Strategische visie en AI-expertise

Om de werkwijze van het bedrijf verder te professionaliseren, heeft Uman besloten Jens Bontinck aan te trekken als Chief of Staff om zijn jarenlange consultingervaring en diepgaande kennis van generatieve AI te delen met ML6. Een bedrijf waar hij een sleutelrol heeft gespeeld in de organisatorische ontwikkeling. 

Naast de recente fondsenwerving van € 1,9 miljoen om het platform te verbeteren, zal Jens Bontinck als nieuwe Chief of Staff de strategie van de start-up helpen vormgeven. 

Hij komt bij Uman door zijn eerdere samenwerking met Charles Boutens en Sven Degroote, de eigenaren van de start-up, met wie hij eerder werkte bij ML6, een strategische AI-partner. 

Veel AI-tools voor verkoop richten zich vandaag vooral op verkoopondersteuning. Uman gaat echter verder door klanten echt te willen begrijpen en zo beter in te spelen op hun behoeften. Op basis van dit begrip stellen ze een oplossing voor die tegemoet komt aan de specifieke uitdagingen van de klant. Hierdoor kunnen klanten goed voorbereid en vol vertrouwen naar hun vergaderingen gaan,” vat Jens Bontinck samen.

Bij ML6 heb ik geleerd hoe cruciaal het is om vertrouwen op te bouwen bij klanten door transparant te zijn over de AI-processen die je gebruikt. Als je een tool aanbiedt met één knop en zegt 'genereer', lijkt het resultaat al snel op goocheltrucjes en dat wekt wantrouwen. Bij Uman gaat het niet om magie; klanten moeten begrijpen wat er achter de schermen gebeurt en hoe onze processen werken,” besluit de expert.

Back to top button
Close
Close