Instagram blijft zich focussen op de korte formats

Instagram blijft vasthouden aan zijn visie rond het korte formaat en neemt daarmee afstand van YouTube en TikTok. Het platform focust zich op zijn eerste doel: de mensen met elkaar verbinden en hen gemeenschappelijke interesses laten ontdekken.

post-image-3

Terwijl TikTok zich oriënteert naar langere video`s, bevestigt Adam Mosseri, verantwoordelijke van Instagram, dat het platform, dat in handen is van Meta, de voorkeur zou blijven geven aan korte content.

In een Reel heeft Mosseri uitgelegd dat lange video`s niet stroken met de belangrijkste doelstellingen van Instagram: de gebruikers verbinden met hun vrienden en hen nieuwe interesses laten ontdekken. Hij benadrukt dat korte video`s de sociale interactie vereenvoudigen door bijvoorbeeld een amusante Reel te delen met de vrienden.

"Lange video`s verminderen de interacties met de vrienden en worden minder gemakkelijk gedeeld", verklaarde Mosserie. "Wij willen trouw blijven aan onze missie om de mensen met elkaar te verbinden".

Deze verklaring komt er op het moment dat TikTok video`s van 60 minuten test om de concurrentie aan te gaan met YouTube. TikTok heeft tools uitgerold om het bekijken van lange video`s te verbeteren en de makers van die content te belonen.

In tegenstelling tot TikTok is Instagram niet van plan om YouTube op dat gebied uit te dagen. Instagram had die ervaring uitgeprobeerd met IGTV, maar heeft dat platform in 2022 stopgezet om zich terug te focussen op de Reels, omdat het meent dat dit format meer past bij zijn missie.

Back to top button
Close
Close