Achter de schermen van het digitale ticket van STIB-MIVB

STIB-MIVB, Smile en neopixl hebben samengewerkt om het digitale ticket te creëren, met een gespecialiseerd team experten in mobiele ontwikkeling en in UX/UI design. Dit ticket is het resultaat van een technische innovatie en de ervaring van mensen met een passie. Dankzij deze digitalisering kunnen reizigers meteen hun Brupass(XL)-vervoersbewijs kopen via de STIB-MIVB app. Maar wat waren de echte uitdagingen die achter deze revolutie verborgen zitten?

post-image-3

Zorgen voor een coherente gebruikerservaring zonder overhead te creëren
Om te beginnen is het belangrijk om terug na te denken over de gebruikerservaring doorheen de structuur van de app Er werd een onderscheid gemaakt tussen de digitale tickets enerzijds en de MOBIB-kaarten anderzijds. Bovendien werd de grafische stijl van de app veranderd om de structurele veranderingen gemakkelijk te kunnen verwerken.

Een kwestie van toegankelijkheid
Een van de pijlers van de operator is dat de MIVB voor iedereen toegankelijk moet zijn, en dus ook via de app. Vanuit die ideologie werd het digitale ticket ontworpen. Door na te denken over toegankelijkheidsopties die al aanwezig zijn op de verschillende telefoons, zoals voice-over, teksten vergroten, enz. Al die overwegingen integreren maakt het ontwerpproces complexer, maar die uitdagingen aangaan garandeert toegankelijkheid voor alle gebruikers.

Een ongeziene samenwerking
Deze samenwerking brengt spelers bijeen. Voor het eerst in België zijn bij deze samenwerking niet alleen de Brusselse operator betrokken, maar ook de NMBS, TEC en De Lijn. Het kadert in het Belgian Mobility Card (BMC) project, een uniform vervoersproject voor het hele grondgebied.

Een gemeenschappelijk ticketingsysteem voor mobiele toestellen
Een “SDK”-module voor mobiele ticketing, ontwikkeld door het externe bedrijf Digimobee, ligt aan de basis van dit gemeenschappelijk ticketingsysteem. Deze oplossing werkt als een universele toolbox, die het beheer van de productcataloog, de activering en controle via een dynamische R-code op één plek samenbrengt, en dat voor alle betrokken operatoren. Digimobee is degene die toeziet op de goede werking van de modules volgens de specifieke behoeften van elke toepassing.

Dit beantwoordt aan volgende behoeften:

  • de reiziger zich laten verplaatsen door zijn telefoon te gebruiken;
  • fraude voorkomen;
  • relevante informatie vertonen over het ticket.

Er werden ontelbare testen uitgevoerd om de interoperabiliteit tussen de operatoren te garanderen. Voor openbaar vervoer in heel België kan het ticket op gelijk welke applicatie van de STIB, TEC en DE Lijn gevalideerd worden, ongeacht het soort vervoer of de plek. Nog een grote innovatie voor de STIB-MIVB app is dat een betaalsysteem rechtstreeks in de app geïntegreerd werd. Zo hebben de gebruikers rechtstreeks toegang tot de validering of weigering van hun betaling, het bewijs van de transactie en een aankoophistoriek.

Digitale oplossingen met geavanceerde mechanismen
De creatie van het digitale STIB-MIVB ticket getuigt van een onderliggende complexiteit die technologische innovatie combineert met nauwe samenwerking tussen verschillende spelers uit de sector, en inzicht in de specifieke behoeften van de bedrijven en de gebruikers. Dit initiatief benadrukt dat echt succes ligt bij het vermogen om complexiteit om te vormen tot opportuniteiten, door innovatieve oplossingen aan te bieden die aangepast zijn aan de veranderende behoeften van ons digitaal tijdperk.

Back to top button
Close
Close