Home/Innovation/Perplexity, de AI-zoekmachine die Google uitdaagt Perplexity, de AI-zoekmachine die Google uitdaagt Een jong bedrijf uit Silicon Valley, gesteund door grote investeringen van Jeff Bezos en Nvidia, wil het online zoeklandschap revolutionair veranderen. Met zijn innovatieve zoekmachine heeft de start-up uit California al een half miljard zoekopdrachten verwerkt. 2024-01-30Comment Er werden al heel wat pogingen ondernomen, maar tot nu toe zijn die allemaal mislukt. Google en zijn zoekmachine overtreffen lijkt een onoverkomelijke taak, waarvan het geval van Qwant getuigt. Deze Franse zoekmachine die in 2013 gelanceerd werd is er nog altijd niet in geslaagd om een beduidend publiek aan te trekken buiten Frankrijk. Nieuwe spelers maken wel regelmatig hun opwachting, die die de hoop koesteren om de onbetwiste gigant van de sector uit te dagen: Google, dat meer dan 90% van de online zoekmarkt in handen heeft. Een van de nieuwkomers op dat terrein is Perplexity, een start-up uit California. Zijn zoekmachine wordt aangedreven door artificiële intelligentie waarmee het iets anders kan aanbieden dan een simpele lijst met links die verband houden met de zoekopdracht van de gebruiker. Om een rechtstreeks antwoord te leveren zetten de algoritmes van de start-up de vragen in context en geven er een interpretatie aan, met behulp van verschillende taalmodellen waaronder dat van henzelf, naast GPT-3 van OpenAI, Llama 2 en Mistral-7b, Microsoft Bing en recent op het internet gevonden gegevens. Zoeken rendabel maken Buiten zijn gratis aanbod biedt Perplexity een betaald abonnement aan van 20 dollar per maand. Daarmee kan u tot 300 zoekopdrachten per dag uitvoeren met behulp van een geavanceerde zoekmachine. Bij de gratis versie is dat beperkt tot één enkele opdracht elke vier uur. Met het betaald abonnement heeft de gebruiker ook toegang tot meer geavanceerde taalmodellen zoals GPT-4 van OpenAI, Claude 2.1 van Anthropic en Gemini van Google. Perplexity streeft ernaar om de kracht van artificiële intelligentiemodellen ten volle te benutten om het zoeken op het internet revolutionair te veranderen. Met slechts 10 miljoen maandelijkse gebruikers vertegenwoordigt de zoekmachine van Perplexity slechts een kleine fractie van een enorme markt. Door in te zetten op hoogwaardig maar betalend zoeken om betere resultaten te behalen, neemt het jonge bedrijf ook een gewaagde gok, die hem momenteel slechts vijf tot tien miljoen dollar per jaar oplevert. Bezos en Nvidia als financier Op financieel gebied geniet Perplexity van stevige steun, met name van zwaargewichten als Nvidia, Jeff Bezos, de oprichter van Amazon, Tobias Lütke, CEO van Shopify, Susan Wojcicki, voormalig directeur van YouTube, en Nat Friedman, voormalige baas van GitHub. De start-up heeft zopas zijn tweede grote kapitaalronde achter de rug, met in totaal 73,6 miljoen dollar, wat het bedrijf valoriseert rond 500 miljoen dollar, na een eerste kapitaalronde van 26 miljoen euro in maart 2023. Google en zijn gratis zoekmachine van de troon stoten is een uiterst moeilijke onderneming, maar zoals de steile klim van Google zelf aantoont hebben zelfs de giganten bij hun lancering hard moeten knokken om een plaats te veroveren. Newsletter Schrijf je in voor onze newsletter en check al het nieuws over e-marketing, startups, digital agencies,… Enter your Email address