Snapchat geeft de antieke schatten van het Louvre een nieuwe dimensie

Enkele dagen geleden heeft het Louvre zijn gans nieuwe augmented reality ervaring voorgesteld. Die werd in samenwerking met Snapchat ontwikkeld en speciaal ontworpen voor de afdeling Egyptische oudheden.

post-image-3

Deze nieuwe technologie wil de verbeelding van de bezoekers stimuleren en hen ook helpen om de tentoongestelde werken in een bredere context te plaatsen.

Het museum heeft vijf augmented reality ervaringen gelanceerd, waarmee de gebruikers zich kunnen onderdompelen in unieke werelden. De bezoekers hebben toegang tot die ervaringen door een QR-code te scannen die op de displays van de antiquiteiten staat. Dankzij de « Lens » die in de Snapchat app beschikbaar is, komen de beelden en oude stenen weer tot leven met hun originele kleuren, zoals dat het geval is in de Cour Carrée van het museum, waar men de obelisk van de Place de la Concorde kan bewonderen.

Het is de bedoeling van deze ervaring om de nieuwsgierigheid van het publiek op te wekken en in het bijzonder de jongeren onder te dompelen in een fascinerende reis doorheen het oude Egypte. Dankzij de 3D-weergave worden de werken terug geplaatst in hun originele context, waardoor zij weer tot leven komen.

Na een jaar werken zag dit project eindelijk het daglicht. Een van de voornaamste uitdagingen waarmee het museum geconfronteerd werd, was dat er in deze vleugel van het gebouw geen internet was.  Om dit probleem op te lossen werden er Wi-Fi hotspots geïnstalleerd, waardoor deze unieke ervaring gerealiseerd kon worden.

Alhoewel augmented realtiy nog niet uitgebreid  is naar de 6.000 werken van het museum, is de directeur van het Louvre van plan om binnenkort nieuwe stukken aan deze ervaring toe te voegen.

 

Bron: L’Usine Digitale



Back to top button
Close
Close