TikTok: de zoekmachine van Gen Z

Sinds zijn oprichting in 2016 is TikTok uitgegroeid tot een referentiepunt voor de jongsten. Het entertainmentplatform kon een plek veroveren door zich te transformeren tot de zoekmachine voor Generatie Z.

post-image-3

TikTok heeft de gewoonten van de gebruikers dooreen geschud door niet alleen amusement te bieden maar ook advies en nuttige informatie over te bezoeken plekken of te gebruiken producten. Generatie Z gebruikt deze app tegenwoordig als een heuse zoekmachine om advies over een product te vinden, het adres van een restaurant of informatie te verkrijgen over een bestemming.

Google, de koploper op de zoekmachinemarkt, bevestigt deze trend ook. Volgens BDM heeft Prabhakar Raghavan, senior vice president bij Google, toegegeven dat meer dan 40% van de jongeren eerder TikTok gebruikt om iets op te zoeken dan Google.

In tegenstelling tot Google biedt het entertainmentplatform interactieve content waarmee de gebruikers een zekere verwantschap voelen en waarmee zij interageren. Dankzij zijn algoritme kan TikTok ook gepersonaliseerde content aanbieden in functie van de interesses en behoeften van zijn publiek.

Back to top button
Close
Close