60% van de influencers beschuldigd van het niet respecteren van de regels op reclame

Sinds 2021 volgt de Franse overheidsinstelling voor de concurrentie, consumptie en fraudebestrijding DGCCRF meer dan zestig influencers en agentschappen van nabij op. Volgens het onderzoek houdt meer dan 60% van deze influencers zich niet aan de regels op reclame.

post-image-3

De DGCCRF verwijt de influencers en agentschappen niet eerlijk te zijn tegenover hun community, de gebruikers te bedriegen en niet transparant te zijn over de producten die zij aanbevelen. Het onderzoek loopt al twee jaar, en de DGCCRF heeft aandachtig het gedrag gevolgd van een zestigtal influencers die “gespecialiseerd” zijn in cosmetica, voedingsproducten, afslankprogramma’s, enz.

Van alle bestudeerde influencers heeft geen enkele zich gehouden aan de verplichting om het merk te vermelden wanneer het een commerciële posting is of product placement. Uit het onderzoek blijkt ook een gebrek aan eerlijkheid in hun reclame naast een gebrek aan productkennis.

Dergelijke praktijken kunnen ertoe leiden dat deze influencers veroordeeld worden tot een boete die kan oplopen tot 300.0000 euro of een gevangenisstraf van twee jaar.

Na het onderzoek werd op 23 januari een rapport gepubliceerd door de openbare instelling; de minister van economie heeft nu tot begin maart om te laten weten of hij al dan niet deze bekende personen wil laten vervolgen.

Back to top button
Close
Close