Hoe de chatbots de omnichannel ervaring en de online verkoop aanzwengelen

Het aantal toegangen tot Chatbot berichtenapps zal tegen 2026 wereldwijd stijgen tot 9,5 miljard, dankzij de groei van de online retail. Een exponentiële groei aangedreven door omnichannel strategieën.

post-image-3

Het aantal toegangen tot berichtenapps via chatbot zal van 3,5 miljard in 2022 wereldwijd stijgen naar 9,5 miljard in 2026, zo blijkt uit een onderzoek van Juniper Research. Deze groei met 169% zal aangedraven worden door de massale adoptie van omnichannel verkoopstrategieën door de e-commercespelers en door de integratie van "chatbots" in berichtenplatformen.

Het onderzoek (Chatbots: Sector Analysis, Competitor Leaderboard & Market Forecasts 2022-2026) heeft verschillende chatbotkanalen geëvalueerd, met name internetbrowsers, messaging apps en de RCS berichtendiensten.
Het onderzoek toont aan dat de uitgaven, die in de retail gedaan zijn via chatbot berichtendiensten tegen 2026 meer dan 50% zullen vertegenwoordigen van de wereldwijde uitgaven in deze sector.
Juniper voorspelt dus dat de snelle ontwikkeling van functies bij de messaging apps de online retailers eerder zal lokken naar "chatbot" messaging apps dan naar concurrerende kanalen.

Het onderzoek adviseert ontwikkelaars van chatbots dan ook om "strategische partnerschappen aan te gaan met providers van CPaaS (Communication Platform-as-a-Service) om zo het bereik van hun diensten uit te breiden en een compatibele oplossing te bieden aan bedrijven die nieuwe messaging-kanalen verkennen, met name messaging apps en RCS (Rich Communication Services)".

Bovendien, zo beklemtoont het onderzoek, "moeten de providers hun chatbots zo ontwikkelen dat zij geïntegreerd kunnen worden in spraakgestuurde assistenten, en zo kunnen profiteren van de groei van slimme thuisluidsprekers, zoals Amazon Echo en Google Home. Door deze spraakmogelijkheden te implementeren, zullen de leveranciers van chatbots hun waardepropositie kunnen maximaliseren door de conversationele, spraakgestuurde handel aan te moedigen.

Het Chinese voorbeeld als inspiratie
Het rapport van Juniper stelt voor om het voorbeeld van China na te volgen, dat als cruciaal beschouwd wordt voor chatbots.
De totale uitgaven aan chatbot messaging apps in China zullen immers tegen 2026 de 21 miljard dollar overschrijden: apps als WeChat bieden daar een definitief raamwerk voor de chatbots, op maat gemaakt van elke detailhandelaar.

Het rapport moedigt dan ook chatbot-leveranciers buiten China aan om inspiratie te halen bij dit raamwerk om de adoptie van chatbots te stimuleren, door diensten aan te bieden zoals betaalmogelijkheden, sociale media en rich media.
Bovendien moet, naargelang het chatbotverkeer toeneemt, automatic learning gebruikt worden om de voorbije gesprekken te evalueren en de omnichannel verkoopervaring via chatbots nog meer te automatiseren.

Back to top button
Close
Close