De toekomst van programmatic marketing gericht op internalisering

Het is een feit dat de markt voor programmatic advertising, die een aandeel van rond de 80% heeft van de digitale advertentie-uitgaven, een duizelingwekkende groei kent. Een groei die niet zonder gevolgen is, aangezien veel adverteerders hun programmatic marketing nu willen internaliseren.

post-image-3

Net zoals de gebruikers van de merken willen, de internauten van de tech giganten, willen de merken meer controle en transparantie voor de ontwikkeling van hun programmatic marketingstrategie. Zo konden wij het recente fenomeen vaststellen, ook in België, van de internalisering van programmatic marketing. Het iconische voorbeeld in België is dat van Proximus, dat zijn interne avontuur begonnen is met behulp van de tool Programmads.

Het programmatic systeem
Programmatic in de wereld van de digitale publiciteit duidt op het geautomatiseerde aankoopproces van advertentieruimte. Adverteerders kopen adverteerruimte via eenn aankoopplatform dat gebaseerd is op een real time veilingsysteem. Met programmatic advertising kan u zo de juiste doelgroep, op de juiste plek, op het juiste moment bereiken.

De voordelen van het internaliseren van programmatic marketing
Waar voor sommige merken, zoals Proximus, de internalisering van programmatic marketing relevant wordt, vormt het voor de sector toch een nieuwe uitdaging. Het internaliseren van programmatic buying betekent voor merken die dat willen, dat zij de inkoop van hun digitale adverteerruimtes volledig zelf beheren. De merken zouden hun eigen media traders in dienst nemen en opleiden. De internalisering van programmatic marketing zou leiden tot een strategische internalisering, tools en operaties. Daarom wordt deze operatie eerder aanbevolen aan bedrijven die de financiële middelen hebben om de structurele kosten te dekken die met deze aanpak gepaard gaan.

De financiële impact mag dan al aanzienlijk zijn, maar hij zou wel gecompenseerd worden door meerdere voordelen. Het eerste, zoals al eerder genoemd, zou transparantie zijn over het inkoopproces en de kosten. Een punt dat het bedrijf in staat zou stellen om in de toekomst beter geschikte en effectievere strategieën uit te rollen.

Wil u meer te weten komen over de internalisering van programmatic marketing, en de nieuwe veranderingen voor Proximus begrijpen, kom dan luisteren naar de vele inspirerende conferenties op het programma van de Programmatic Summit 2021.


Back to top button
Close
Close