Home/Market news/TikTok, kampioen in het engagement TikTok, kampioen in het engagement Vanaf 15 april dit jaar kregen alle gebruikers van het sociale netwerk TikTok een identieke boodschap op hun scherm te zien. Deze melding moest de gebruikers op de hoogte brengen van de recente verplichting tot gepersonaliseerde reclameboodschappen op het platform. 2021-08-16Comment De reden hiervoor: voor deze nieuwe aankondiging van de Chinese gigant ByteDance, hadden de gebruikers de mogelijkheid om te kiezen of zij ja dan neen reclame zouden ontvangen in functie van hun activiteit op het platform. Maar waarom zou deze app nu plots zijn gebruikers dwingen om gepersonaliseerde advertenties te ontvangen? Het antwoord lijkt evident, vermits dit het gratis-zijn mogelijk maakt. Om de app volledig gratis te houden, heeft TikTok beslist om samen te werken met adverteerders die content op het netwerk zullen kunnen delen. De publiciteitspartners hebben dus voortaan toegang tot data over het gedrag van de gebruikers van het platform. Dat is kostbare informatie, waarmee zij een nog meer relevante en gepersonaliseerde reclame kunnen aanbieden. Deze recente wijziging bij TikTok zou waarschijnlijk verband houden met de volgende update van Apple, iOS 14, waarbij de ontwikkelaars verplicht worden om toestemming te vragen aan de gebruikers vooraleer zij hun data kunnen verzamelen en traceren voor gepersonaliseerde, doelgerichte reclamedoeleinden. Performantie en engagementTikTok heeft onlangs een nieuw rapport gepubliceerd, Neuro-Insight, dat bevestigt dat de advertenties op het platform beter onthouden worden dan die op de andere sociale netwerken. Het bijhouden van informatie door de internauten op TikTok zou dus beter werken dan bij andere sociale netwerken zoals Facebook, Instagram of Twitter, evenals meer traditionele media zoals tv. Het is vooral te danken aan het story-formaat dat in programmatic beschikbaar is, dat de adverteerders het engagement met hun gebruikers kunnen verbeteren. De TikTok-advertenties worden niet alleen langer onthouden, maar zij zouden ook meer op emoties gebaseerd zijn. Een prima punt voor de adverteerders, wanneer men weet dat emoties vaak leiden tot een aankoop. Gepersonaliseerde advertenties op TikTok beloven een zeer bemoedigende toekomst voor de merken, als zij tenminste de vele codes van het sociale platform begrepen hebben. Wil u meer weten over hoe u met innovatie het engagement bij de gebruikers kan simuleren, kom dan luisteren naar de verschillende inspirerende conferenties tijdens de Programmatic Summit 2021: INSCHRIJVEN Newsletter Schrijf je in voor onze newsletter en check al het nieuws over e-marketing, startups, digital agencies,… Enter your Email address