Home/Market news/Facebook: het podcast-formaat zou in de volgende maanden naar het sociale netwerk komen Facebook: het podcast-formaat zou in de volgende maanden naar het sociale netwerk komen Een podcastlezer zal rechtstreeks geïntegreerd worden in de app van het sociale netwerk. 2021-04-27Comment Facebook is overtuigd van de merites van het audioformaat, dat als gevolg van de Covid-19)pandemie aanzienlijk in populariteit gestegen is. Het sociale netwerk heeft daarom besloten om ook van start te gaan met podcasts. Facebook maakt deze aankondiging op het moment dat Spotify en Facebook een volkomen nieuw partnerschap aankondigen, waarmee de gebruiker toegang zal hebben tot muziek en podcasts uit de cataloog van de Zweedse streaming-gigant, en dat rechtstreeks vanuit de Facebook app, waar er een player geïntegreerd wordt. De huidige aankondiging heeft dus niets te maken met de samenwerking tussen de twee bedrijven, omdat het hier enkel zou gaan om een player van het "merk" Facebook. In het persbericht geeft Fidji Simo, de leider van de applicatie, volgende details over het project: "Meer dan 170 miljoen mensen zijn al geconnecteerd met honderdduizenden pagina`s van podcasts op Facebook. Meer dan 35 miljoen mensen zijn lid van fangroepen rond podcasts. Maar tot nu toe moest u de Facebook-app verlaten om de afleveringen te beluisteren. In de volgende maanden zal u de podcasts rechtstreeks op de Facebook app kunnen beluisteren, zowel wanneer u de app gebruikt als wanneer die op de achtergrond draait". Mark Zuckerberg wil graag profiteren van de populariteit van podcasts, waarvan het aantal luisteraars in 2020 sterk toegenomen is als gevolg van de lockdown. Apple van zijn kant heeft verleden week de lancering aangekondigd van betalende podcasts, en Spotify zou op het punt staan hetzelfde te doen. "Wij zullen u helpen om gemakkelijk nieuwe podcasts en afleveringen te vinden op basis van uw interesses, er commentaar op te geven en die aan uw vrienden aan te bevelen", verklaart Facebook. De podcasts zouden het platform goed van pas kunnen komen want zij zijn vooral gebaseerd op reclame. Zo zou Facebook gegevens over hen kunnen verzamelen om de luisteraars beter te kunnen targeten. De komst binnenkort van podcasts in de app is het bewijs van de grote belangstelling die Facebook heeft voor audio. Het sociale netwerk heeft immers ook aangekondigd dat er een nieuwe functie komt, die geïnspireerd is op Clubhouse, het nieuwe trendy sociaal netwerk waar gebruikers enkel via spraak kunnen communiceren. Newsletter Schrijf je in voor onze newsletter en check al het nieuws over e-marketing, startups, digital agencies,… Enter your Email address