Proximus gaat van start in de e-health sector

Na de bankwereld heeft Proximus ook belangstelling voor de gezondheidssector. Twee projecten lopen al. De operator wil een revolutie teweegbrengen in de telegeneeskunde.

post-image-3

Proximus wil graag de link worden tussen Belgische patiënten en artsen. De grootste telecomoperator van het land wil zich diversifiëren, met name via de mobiele telefoon en de apps die u er elke dag raadpleegt in de MyProximus-app. Na een compleet nieuw partnerschap met Belfius gaat Proximus in de nabije toekomst hoogstwaarschijnlijk van start met een e-health aanbod.

Nadat het een veertigtal mogelijkheden analyseerde in de digitale gezondheidssector, besloot Proximus om zich te focussen op twee projecten: de begeleiding van mensen die zich thuis willen laten verzorgen en telegeneeskunde. Het eerste project is momenteel nog in een beginfase, terwijl het tweede al goed op weg zou zijn.

De operator heeft beslist de technologie niet intern te ontwikkelen en deed beroep op een jong Zweeds bedrijf, Doktor.se. Dit bedrijf is goed gepositioneerd op zijn thuismarkt en slaagde er in de nodige technologie te ontwikkelen voor gebruik door zowel artsen als patiënten van alle leeftijden.

Geïntegreerd als wit merk
Het idee van Proximus zou zijn om deze technologie als een `wit merk` te gebruiken en in zijn MyProximus-app te integreren. De telecomoperator zou dit project al snel willen lanceren, nog voor deze zomer zelfs. Proximus heeft van e-health een van zijn prioriteiten voor de toekomst gemaakt, en zou naar het schijnt op dat gebied in de volgende drie jaar 30 miljoen investeren. Een bedrag dat Proximus ontkent, maar het geeft geen verdere bijzonderheden over zijn investeringen.

Als het project concreet uitgewerkt wordt zal de grote vraag zijn hoe geloofwaardig een telecomoperator is in medische kringen. Vaak staan zijn zij bij onderzoeken naar het vertrouwen van de gebruikers op de laatste plaats, en telecomoperatoren zijn geen favoriet bij de pronostieken voor dergelijke activiteit. Om geloofwaardigheid op te bouwen zou Proximus een reeks bedrijven en initiatieven willen creëren rond dit project.

Proximus bevestigt weliswaar dat er een project bestaat op dit gebied, maar de telecomoperator weigert om details vrij te geven: "Het is geen geheim dat wij groei willen realiseren in nieuwe bedrijfstakken, door een centrale rol te spelen bij het creëren van digitale ecosystemen. E-health is een van de prioriteiten waarop wij ons focussen in 2021 en later, naast de bankwereld, onderwijs en smart building. Onze e-health projecten zijn volop in voorbereiding en wij praten met verschillende stakeholders. In dit stadium kunnen wij geen bijkomende specifieke informatie bevestigen of er commentaar op geven. Wij zullen meer details geven over het project zodra wij daar klaar voor zijn."

Dinsdag heeft Proximus de benoeming van Jan Van Wijnendaele tot directeur van de nieuwe e-health afdeling officieel gemaakt.

Samenwerking met Belfius als voorbeeld
De operator diversifieert zich dus nogmaals, zelfs al heft Proximus a priori niet echt alle kenmerken om een gezondheidsspecialist te worden. Blijkbaar vormt dat geen hinderpaal. Sinds hij aan het hoofd kwam van Proximus is diversificatie een van de belangrijkste pijlers geworden van de strategie van Guillaume Boutin. Proximus wil niet langer enkel actief zijn op zijn initiële telecommarkt.  De evolutie van de groep was trouwens al begonnen voor de komst van Guillaume Boutin in de directie. Hij was het die het Pickx-project lanceerde toen hij consumentenmanager was, waarmee hij Proximus veel steviger verankerde op content.

De samenwerking met Belfius kadert ook in de diversificatie van de operator. De bank heeft enkele weken geleden Beats gelanceerd, een bankaanbod gekoppeld aan een telecomabonnement. Proximus van zijn kant zal over enkele maanden kunnen beschikken over Banx, zijn eigen directe onlinebank via MyProximus. Bij deze twee lanceringen wordt dezelfde strategie gehanteerd. Het e-health project zal daarop geen uitzondering zijn: Proximus brengt zijn specifieke competenties in, namelijk het technisch luik. Daarna doet de operator beroep op specialisten uit andere sectoren die hij niet beheerst. Proximus is overtuigd van deze manier van werken en het is hoogstwaarschijnlijk dat deze operatie ook in de volgende maanden herhaald zal worden.

Back to top button
Close
Close