Home/Innovation/Stretch: de nieuwe robot van Boston Dynamics, gespecialiseerd in logistiek Stretch: de nieuwe robot van Boston Dynamics, gespecialiseerd in logistiek Een robot die tot 800 kartons per uur kan verplaatsen. 2021-03-30Comment Spot is de bekendste robot voor alle terreinen van Boston Dynamics: hij werd bedacht om in moeilijk toegankelijke of gevaarlijke omgevingen te werken, gaande van olieplatformen in het midden van de zee tot de diepste ondergrondse mijnen. Maar de laatste jaren zet het bedrijf in op logistiek. Met Stretch, de nieuwe robot van Boston Dynamics, kan het bedrijf die strategie verder uitbouwen. Stretch, de nieuwe robot van Boston Dynamics, moet kartons optillenIn tegenstelling tot andere robots van Boston Dynamics werd Stretch niet gemaakt om aan een menselijke of dierlijke vorm te laten denken. Hij werd vooral ontworpen om praktisch te zijn. Stretch heeft een mobiele, vierkante basis waarin wieltjes gemonteerd zijn. Hij heeft een "mast" met camera`s en sensoren. Ook is hij voorzien van een mechanische arm die een reeks zuignappen heeft waarmee de robot dozen en kartons kan optillen en verzetten die tot 23 kg wegen. Zijn mobiliteit is zijn sterke punt: waar machines die traditioneel gelijkaardige taken moeten uitvoeren vastgeschroefd zijn aan de grond, kan Stretch zich verplaatsen naar waar het nodig is. "Wat opwindend is aan dit systeem, is dat het automatisering biedt in een omgeving die geen automatiseringsinfrastructuur heeft. U kan Stretch vanachter in een vrachtwagen zetten, u kan hem in de gangpaden zetten, of naast uw transportbanden… Het hangt helemaal af van het probleem van de dag", aldus Michel Perry, Vice President commerciële ontwikkeling bij Boston Dynamics. Michael Perry legt ook uit dat ongeveer 80% van de magazijnen wereldwijd vandaag nog geen automatiseringsapparatuur heeft. Met Stretch wil Boston Dynamics zich richten tot klanten die hun magazijn niet willen automatiseren omwille van de kosten, of ontmoedigd zijn doordat de transitie te lang duurt. Boston Dynamics heeft alle troeven in de hand om van zijn nieuwe robot een commercieel succes te maken. De prijs is echter nog niet bekend. Als die te hoog is, is het moeilijk te geloven dat bedrijven met een kleine marge zich door de robot zullen laten verleiden. Een criterium waarmee Boston Dynamics vast en zeker rekening mee moet houden. De logistieke robottenoorlog is begonnenBoston Dynamics is niet het enige bedrijf dat interesse heeft voor robots die gespecialiseerd zijn in de logistiek. Het is trouwens een trend die men al enige tijd kan opmerken, en die in 2020 erg versneld is. Verleden jaar heeft BMW een filiaal opgericht voor het ontwerp en de verkoop van logistieke robots. Exotec van zijn kant heeft 90 miljoen dollar opgehaald om zijn opslagplaatsen te voorzien van autonome robots. Newsletter Schrijf je in voor onze newsletter en check al het nieuws over e-marketing, startups, digital agencies,… Enter your Email address