Spotify: podcastmakers kunnen binnenkort volledige songs inlassen

De Zweedse gigant blijft investeren om podcasters meer mogelijkheden tot creëren te bieden.

post-image-3

Het streaming muziekplatform Spotify heeft op 14 oktober 2020 aangekondigd dat het een nieuw podcast-format uittestte, waarmee luisteraars songs volledig zouden kunnen beluisteren. De podcastmaker zal zelf muziek kunnen inlassen, wat tot nu toe niet mogelijk was - hij kon enkel korte samples inlassen.

Auteursrechten
Deze functionaliteit is volledig nieuw op de wereldwijde podcast-markt, vermits het de contentmakers toelaat om zich geen zorgen te moeten maken over auteursrechten,  vermits die vooraf onderhandeld zijn tussen Spotify en muziekartiesten. De songs zullen enkel door Spotify-abonnees in hun geheel beluisterd kunnen worden, die dan de song kunnen liken en opslaan. Zij krijgen ook toegang tot gedetailleerde informatie over elke track. En dat alles zonder de pagina te moeten verlaten van de podcast die zij op dat moment beluisteren. De andere gebruikers zullen slechts 30 seconden van elke audiotrack horen.

Spotify zal de muziekartiesten verlonen zoals gewoonlijk, dat wil zeggen alsof een gebruiker een track opgezocht had of de muziek ervan ontdekte op een playlist.

De podcast-strategie verderzetten
Deze nieuwe functionaliteit zal beschikbaar zijn via Anchor, een app voor het maken van podcasts, die door Spotify in 2019 overgenomen werd. De eerste gebruikers van Anchor die toegang hebben tot deze nieuwe optie zullen diegene zijn die gevestigd zijn in de Verenigde Staten, het Verenigd Koninkrijk, Australië, Nieuw-Zeeland en Ierland. De afleveringen die gemaakt werden door de gebruikers van Anchor, zullen enkel op Anchor te beluisteren zijn en niet via andere platformen verdeeld worden.

Spotify heeft ook zeven nieuwe originele podcastreeksen uitgebracht, die via dit nieuwe format gemaakt werden en waarvan de muziek een prioriteit vormt. Our Love Song bijvoorbeeld met daarin koppels die het verhaal vertellen van hun favoriete liefdessong.

De Zweedse gigant wil dat Spotify het aantrekkelijkste platform wordt voor de makers van podcasts. Het is al enkele jaren trouwens dat het bedrijf inzet op het podcast-format. Een investering die vruchten lijkt af te werpen, vermits Spotify aankondigde dat het beluisteren van podcasts in 2019 met 200% gestegen was in vergelijking met het jaar tevoren.


Back to top button
Close
Close