AIDA: artificiële intelligentie ten dienste van het Franse concurrentievermogen

IBM en de Universiteit Paris-Saclay slaan de handen ineen: zij lanceren een artificial intelligence platform dat bestemd is voor bedrijven. De samenwerking tussen de universiteit en de Amerikaanse multinational ging in 2018 van start met de ingebruikname van een AI-laboratorium in Saclay, naast Google en Samsung. De bedrijven willen echter nog meer doen.

post-image-3

IBM heeft onlangs een consortium van private spelers opgericht, om AIDA (Artificial Intelligence for Digital Automation) te ontwikkelen, een project waarvoor er een budget van 33 miljoen euro uitgetrokken werd. Het is de bedoeling om een open leerplatform op punt te stellen waarmee bedrijven hun productiviteit en competitiviteit kunnen verbeteren door AI-algoritmes te integreren in hun commerciële en logistieke processen.

Een 300 mensen zullen  tegen eind december hun kennis ter beschikking stellen van de nieuwe tool, op de universiteit Paris-Saclay zelf, in het innovatiecentrum dat IBM er installeerde. De medewerkers willen er de universitaire cultuur combineren met die van de private onderzoekssector, en er vele innovaties uit halen. De onderzoekers van de Paris-Saclay universiteit zullen een snelle vooruitgang mogelijk maken dankzij hun kennis van de concrete problemen van bedrijven.

Deze ambitie van IBM kadert in het "artificiële intelligentieplan", dat van Frankrijk een van de wereldwijde koplopers moet maken van de sector en de meest gerenommeerde onderzoekers moet aantrekken. Een budget van anderhalf miljard euro werd ingezet om het project, dat twee jaar geleden door Emmanuel Macron voorgesteld werd, tot een goed einde te brengen.

AIDA is dus een echte technologische en maatschappelijke inzet, vermits het de hoop bevat van de Franse overheid om jobs te creëren in sectoren met een hoge toegevoegde waarde. De vooruitgang is dus zeker de moeite waard om op de voet te volgen.

Back to top button
Close
Close