Home/International/Facebook wil een behandeling die het midden houdt tussen media en telecom Facebook wil een behandeling die het midden houdt tussen media en telecom Online content zou onderworpen moeten worden aan een regelgeving die het midden houdt tussen wat geldt voor telecomoperatoren en de media-industrie, zo verklaarde de CEO van Facebook, Mark Zuckerberg, tijdens een conferentie over beveiliging in München. 2020-02-17Comment Bij zijn toespraak tot de staatshoofden en hun beveiligingsverantwoordelijken, liet Mark Zuckerberg weten dat Facebook het beter deed bij de strijd tegen online inmenging bij de verkiezingen. Hij verduidelijkte zijn standpunt met betrekking tot de regelgeving voor de sociale netwerken. "Ik meen dat er een specifieke regelgeving zou moeten zijn voor schadelijke content (…). Men moet het wetgevende kader dat men hiervoor gebruikt in vraag stellen", zo verklaarde de CEO van Facebook tijdens een vraag-en antwoordsessie. "Er bestaan momenteel twee regelgevende kaders - die van kranten en media, en die van telecomoperatoren. Voor die laatsten wordt beschouwd dat `de data enkel door hen doorgegeven worden`. Maar u gaat een telecomoperator niet verantwoordelijk houden als er ooit iemand schadelijke opmerkingen maakt via een telefoonlijn". "Ik denk dat er iets tussen de twee in zou moeten bestaan", voegde hij eraan toe. Facebook en digitale giganten zoals Twitter of Alphabet van Google, liggen steeds zwaarder onder druk om staten en politieke groepen te bestrijden die hun platform gebruiken om er geruchten en valse informatie te verspreiden. Mark Zuckerberg zegt meer dan 35.000 mensen in dienst te hebben om online content te onderzoeken en de veiligheidsregels toe te passen. Facebook verwijdert meer dan een miljoen valse profielen per dag, voegt hij eraan toe, met de verduidelijking dat de meeste daarvan al enkele minuten na het aanmaken ervan ontdekt worden. "Ons budget is vandaag groter dan de inkomsten die wij hadden toen het bedrijf in 2012 naar de beurs trok, toen wij een miljard gebruikers hadden", zo zei hij. "Ik ben trots op onze resultaten, maar wij blijven waakzaam". Newsletter Schrijf je in voor onze newsletter en check al het nieuws over e-marketing, startups, digital agencies,… Enter your Email address