Disney+ VS Netflix: de strijd is begonnen

Walt Disney maakte dinsdag bekend dat zijn streaming videoplatform Disney+ 28,6 miljoen betalende abonnees verleid had, wat zijn sterke intrede bevestigt op een markt die door Netflix gedomineerd wordt.

post-image-3

"Wij hebben een sterk trimester gerealiseerd, waarbij de lancering van Disney+ onze stoutste verwachtingen overtrof", aldus Bob Iger, CEO van Walt Disney Company dat dinsdag zijn kwartaalresultaten bekendmaakte.

Disney+, dat op 12 november jongstleden gelanceerd werd in de Verenigde Staten, Canada en Nederland, is vandaag aanwezig in vijf landen. Het platform dat voortbouwt op de zeer rijke cataloog van deze reus uit de amusementsindustrie, zal vanaf 24 maart verkocht worden in West-Europa. India zal op 29 maart volgen.

Netflix, pionier uit deze sector, maakt gewag van 67,7 miljoen betalende abonnees in de Verenigde Staten en Canada. Hulu, dat door Disney gecontroleerd wordt, rondde de kaap van 30 miljoen abonnees en ESPN+, een ander asset van Disney, staat op 7,6 miljoen.

"Ik denk dat wij nu in een goede positie zitten, niet alleen om aan de disruptieve krachten van de technologie te kunnen weerstaan, maar ook om te gedijen in de huidige omgeving van de steeds dynamischer wordende mediasector", voegde Bob Iger eraan toe tijdens een telefonische conferentie.

In het vierde trimester 2019, het eerste van het fiscaal jaar, bedroeg het globaal omzetcijfer van Disney, dat ook gedragen werd door Frozen2, 20,9 miljard dollar, een stijging met 36% tegenover het vierde trimester 2018. In de sector van de themaparken stegen de exploitatieontvangsten met 9% naar 2,3 miljard dollar.

Maar de gedwongen sluiting van de Disneyparken van Shanghai en Hong Kong omwille van het coronavirus van Wuhan, zou moeten wegen op de resultaten van het lopend trimester. Volgens Christine McCarthy, CFO van Disney, zou de sluiting van het park van Shanghai gedurende twee maanden een inkomstenderving van 135 miljoen dollar betekenen.

Back to top button
Close
Close