Home/International/USA: gedaan met de Like op Instagram USA: gedaan met de Like op Instagram Het sociaal netwerk zal de teller van `Vind ik leuk` vermeldingen verbergen voor een deel van de Amerikaanse gebruikers, vooraleer dit hoogstwaarschijnlijk te veralgemenen in andere landen. 2019-11-12Comment Vanaf volgende week zal Instagram voor een klein deel van zijn Amerikaanse gebruikers het aantal ontvangen Likes bij een geposte content verbergen, in het kielzog van meerdere gelijkaardige testen in andere landen. Doel: de sociale druk op het netwerk verminderen. "Wij hebben in verschillende landen de mogelijkheid uitgetest om Likes privé te maken. Volgende week breiden wij deze testen uit naar een klein deel van de mensen in de Verenigde Staten. Wij zijn benieuwd naar de resultaten van het experiment", zo tweette Adam Mosseri vrijdag, baas van het platform dat draait rond het delen van foto`s en video`s. Instagram was in mei begonnen met het verbergen van Likes in Canada, en vervolgens in juli in zes landen (Australië, Italië, Ierland, Japan, Brazilië, Nieuw-Zeeland). Het wou bij zijn gebruikers de stress verminderen, na kritieken op het risico dat de app zou hebben voor de geestelijke gezondheid. De betrokken gebruikers zullen niet langer kunnen zien hoeveel "Vind ik leuk" commentaren de postings van anderen krijgen. Zij zullen wel nog altijd het aantal Likes op hun eigen content kunnen zien, maar daarvoor moeten zij op een andere pagina klikken. Tijdens de test had het netwerk, dat eigendom is van de Amerikaanse gigant Facebook, verklaard dat de meetinstrumenten van bedrijven, die het platform gebruiken om hun producten te promoten, hiervan geen gevolgen dragen. "Wij doen dit experiment omdat wij willen dat onze gebruikers zich focussen op de gedeelde foto`s en video`s, en niet op het aantal Likes dat die krijgen", zo verklaarde een woordvoerder van Instagram in juli. "Wij willen niet dat Instagram de indruk geeft een wedstrijd te zijn". Een onderzoek dat in 2018 uitgevoerd werd in de Verenigde Staten door Pew Research Center, toonde aan dat 72% van de volwassenen van het land Instagram gebruikten, en dat bijna 40% ervan zich verplicht voelde enkel content te delen die veel Likes of commentaren gekregen hadden. Newsletter Schrijf je in voor onze newsletter en check al het nieuws over e-marketing, startups, digital agencies,… Enter your Email address