Facebook: alle aankondigingen van F8

Facebook heeft dinsdag een vernieuwde app voorgesteld en nieuwe functies geïntroduceerd voor bedrijven, de eerste fasen van zijn transformatie die het sociale netwerk moet omvormen tot een private boodschappendienst en e-commercebedrijf.

post-image-3

"Wij denken dat er voor iedereen een community bestaat. Wij werken daarom aan een grote evolutie om de groepen even centraal te plaatsen als onze vrienden", zo verklaarde de oprichter van het belangrijkste sociaal netwerk ter wereld, Mark Zuckerberg tijdens F8, de jaarlijkse conferentie van Facebook voor ontwikkelaars.

Op het toneel onthulde Mark Zuckerberg een nieuw design: de newsfeed werd beperkt om plaats te ruimen voor diensten zoals de messaging app, online marktplaatsen en de on-demand videosite. Andere verantwoordelijken stelden wijzigingen voor in de Messenger en Instagram apps die de bedrijven moeten helpen om met hun klanten te communiceren, onder andere door een rechtstreekse conversatie met de bedrijven via advertenties aan te moedigen.

Mark Zuckerberg heeft de private boodschappendienst, de korte verhalen en de kleine groepen de segmenten genoemd van de online communicatie die het snelst groeien. De groep wil zijn Messenger app ook sneller maken.

Facebook zal tevens een versie uitbrengen van Messenger voor Mac en Windows, en een nieuwe functie voor WhatsApp Business die het "Productencataloog" noemt. Die nieuwe versie moet de dialoog vergemakkelijken tussen gebruikers en groepen mensen die dezelfde interesses delen.

De newsfeeds van Facebook blijven reclame-inkomsten genereren maar de groei van het aantal gebruikers in de meest lucratieve markten is vertraagd. "Als bedrijf hebben wij keer op keer aangetoond dat wij de nodige competenties bezitten om te evolueren", zo verklaarde Mark Zuckerberg dinsdag. Nu is het nog wel de vraag hoe het bedrijf geld gaat verdienen met zijn nieuw economisch model.

In 2018 genereerde Facebook een omzet van bijna 56 miljard dollar (50 miljard euro), quasi volledig afkomstig van het vertonen van advertenties aan de 2,7 miljard mensen die elke maand toegang hebben tot zijn reeks apps. Maar Facebook verleidt niet veel nieuwe gebruikers meer in de Verenigde Staten en Europa, zijn lucratiefste markten, en moet bijkomende inkomstenbronnen vinden om zijn groei te ondersteunen.

Hij hoopt dus geld te verdienen door zijn gebruikers langer online te houden en via nieuwe e-commerce tools, waarvoor de bedrijven, zo hoopt hij, bereid zijn te betalen. De functies die het meest engagement genereren bij de gebruikers, zoals de Stories en video`s, zijn daarom verrijkt met nieuwe tools en krijgen een betere zichtbaarheid op alle platformen.

Zo zal een van die tools de internauten toelaten om tegelijkertijd video`s te bekijken in Messenger, terwijl zij ook elkaars reacties kunnen bekijken. De datingsite Facebook Dating zal uitgebreid worden tot 14 andere landen, onder andere de Filippijnen, waar het aantal Facebook-gebruikers sterk groeit.

Facebook maakt ook de bedrijven het hof door hen middelen te geven voor een dialoog met de klant en om transacties uit te voeren, naar het voorbeeld van de Chinese gebruikers die al aankopen doen op messaging-diensten zoals WeChat.

De functie van Instagram waarmee Amerikaanse gebruikers rechtstreeks producten kunnen kopen vanuit de interface van het sociaal netwerk voor het delen van foto`s, zal uitgebreid worden. De verkopers van de marktplaats zullen ook betalingen kunnen ontvangen en de verzending rechtstreeks op Facebook kunnen organiseren.

Back to top button
Close
Close