Eerste Brusselse bijeenkomst van het Europese netwerk Dall Int

Op 11 oktober ging bij Universem de eerste Belgische bijeenkomst van Dall Int, een netwerk van onafhankelijke netwerken, door. De vereniging werd zowat een jaar geleden opgericht in het Google-kantoor in Dublin. Ze telt 9l leden uit 12 landen en er worden maar liefst 47 talen gesproken.

post-image-3

Transparantie voor een betere uitwisseling van ervaringen

Het was niet de eerste keer dat de leden van het netwerk bijeenkwam, maar deze Brusselse ‘meet-up ‘ verenigde wel 17 experts in SEO en Content Marketing, afkomstig van acht op de negen aangesloten agentschappen. Doel van de Meet-up ? In alle openheid ervaringen uitwisselen. 

Wat deze groep zo rijk maakt is zijn grote diversiteit, zowel op het stuk van de gehanteerde methodologieën en tools als op dat van de profielen. « Ieder agentschap houdt er een werkwijze op na die afgestemd is op zijn markt en zijn doelpubliek », aldus Hubert de Cartier, organisator van de meeting in het hart van de Europese hoofdstad. « Uit die grote verscheidenheid van oplossingen en invalshoeken ontstaan boeiende uitwisselingen die expertisevergelijkingen stimuleren », aldus nog de Cartier. 

De klant staat centraal! 

De bijeenkomst werd voorbereid op basis van de behoeften van de klanten en draaide rond vier hoofdthema’s. Elk thema werd door een agentschap uiteengezet en vervolgens in beperkte kring besproken om zo tot aanbevelingen te komen. De agentschappen hebben dus de kans gehad hun aanbod te ‘pitchen’ voor beoordeling door hun Peers. Een beoordeling die de klanten van de aanwezige agentschappen ten goede komt omdat ze de vruchten kunnen plukken van een pan-Europese ervaring die helemaal op hun specifieke behoeften is afgestemd. 

En een ervaring waaruit andermaal is gebleken dat elke aanwezige markt zo zijn eigen stadium van maturiteit heeft. Zo wordt België gekenmerkt door een vrijwel systematische drietalige benadering, terwijl de Duitse bedrijven veeleer op zoek zijn naar erkende partners, wat garant staat voor een bepaalde kwaliteit in een markt die rijper is voor het gebruik van digitale marketing dan België. 

Uit de besprekingen is trouwens een forse toename van de aanvragen met lokale intentie naar voren gekomen. Een paradigma dat op heel wat belangen wijst die de aanwezige actoren hebben opgesomd en gecorreleerd met het oog op een betere samenwerking; ‘Digital Alliance International’ biedt immers…

… Een gegeolokaliseerde meertalige benadering

Universem biedt al een aantal jaar meertalige diensten aan zodat zijn klanten nieuwe markten kunnen aanboren. Het Dall Int-netwerk brengt ons nog een stap dichter bij de ontwikkeling van een dienstenaanbod dat op multinationale SEO is toegespitst. « Een van de voordelen van het werken met partneragentschappen is dat we onze klanten content kunnen aanbieden die helemaal in lijn is met de verwachtingen van de doelmarkt. Het reikt verder dan een loutere vertaling. » 

We zijn al wijzer dan gisteren, maar er blijft nog zoveel te ontdekken en te leren

« Het centrale element van deze dag ? De uitwisseling van kennis! », aldus Stéphanie Dumont, senior consultant in organische vindbaarheid. «  Deze dag heeft de verschillen tussen de markten én tussen de experts in het licht gesteld. SEO is immers niet iets statisch. DE vele veranderingen van de afgelopen maanden zijn daar het mooiste bewijs van. »

Zo’n dag van uitwisselingen was dus zeker niet overbodig om de vele huidige en toekomstige ontwikkelingen in deze discipline te bespreken.   

Back to top button
Close
Close