Transparantie, het nieuwe goud voor adverteerders

MEDIALAAN sleutelde de afgelopen maanden aan de effectiviteit van online videoreclame op hun verschillende platformen.

post-image-3

Adverteerders vragen steeds meer transparantie binnen online reclame. Viewability wint daarom aan belang. MEDIALAAN - de Persgroep Advertising sloot met Moat een partnership af om de impact van online spots klaar en duidelijk aan te tonen. Drie merken Viru Protect, Nivea en Côte d’Or namen de proef op de som en testten uit wat dit label inhoudt.

“Moat meet en analyseert online videoreclame op basis van verschillende parameters. Dankzij de certificatie van Moat kunnen we onze adverteerders garanderen dat hun online videoreclamecampagnes op ons netwerk bekeken worden door mensen en niet door robots”, zegt Gert Mertens, Sales Manager Digital bij MEDIALAAN - de Persgroep Advertising.

Moat als maatstaf
“We geloven dat adverteerders de viewability van al hun videocampagnes volledig moeten meten om de verschillende netwerken juist te kunnen vergelijken. Zonder viewability kan je namelijk niet spreken over effectiviteit. Moat geeft aan wie de online reclame volledig heeft uitgekeken, met de spot volledig in beeld, in een actief browserscherm en met het geluid aan.”

“Om deze filosofie kracht bij te zetten hebben we sinds dit jaar ons aanbod aangepast. Naast het klassieke CPM-model (cost op basis van opgestarte impressies) bieden we de mogelijkheid om campagnes aan te kopen met een 100% uitkijkgarantie (cost per view). Hierdoor differentieert MEDIALAAN - de Persgroep Advertising zich van andere online platformen”, vertelt Gert.

Kwaliteit en transparantie
“Voor al deze campagnes bezorgen we de adverteerder automatisch een onafhankelijk rapport van Moat om volledige transparantie te bieden. Bovendien is deze uitkijk–garantie ook van toepassing voor langere spotlengtes, zelfs tot 1 à 2 minuten. Deze spots worden maximaal 1 keer getoond aan onze kijkers, omdat we de kijkbeleving willen optimaliseren. Volledig uitgekeken reclame in combinatie met een goede kijkbeleving heeft uiteraard de grootste impact. We streven er dagelijks naar om kwalitatieve content te verbinden met kwalitatieve reclame, met het grootste respect voor adverteerder én consument”, besluit Gert.
 

Volgens Aline Roelants, Head of Audio & Video bij media- en communicatiegroep Dentsu Aegis, is dat wat de adverteerder zoekt: transparantie. “De adverteerder is zich ervan bewust dat de kijker content online anders consumeert dan op tv. Vaak gaat een spot voor een online campagne er daardoor ook anders uitzien. Zo volgt de belangrijkste boodschap al in de eerste vijf seconden en moet die ook zonder geluid goed overkomen.” Ook al biedt MEDIALAAN online tv-programma’s aan, feit is dat de kijker die op een heel andere manier consumeert. Wie via smartphone of tablet een programma bekijkt, doet dat anders dan iemand die thuis voor de buis zit.

Bereik wordt tastbaar
Via onafhankelijk gemeten Audible & Visible On Completed (AVOC) is het mogelijk om heel concreet een cost per view-model in een advertentieplan mee te nemen. “De drempel verlaagt”, stelt Aline, “ook al omdat je via de cijfers van Moat het bereik van de campagne bijzonder tastbaar maakt.” In de praktijk blijkt de match tussen het audiovisuele karakter van de geboden content en de audiovisuele advertenties perfect. “Dat zorgt meteen voor een extra argument. Voor de tv-programma’s van VTM ligt de uitkijkratio online heel hoog. De reclame komt ‘in stream’ waardoor het de ervaring van de kijker niet onderbreekt. In die context ligt het sneller voor de hand een campagne op basis van AVOC in het plan te integreren.”

Back to top button
Close
Close