Hoe Google de jacht op `fake news` in België financiert

Google heeft 20 miljoen euro toegekend aan de Europese uitgevers om `fake news` te bestrijden. Een initiatief dat kadert in het Digital News Innovation Fund partnerschap en dat in België vooral de groepen Roularta en Mediafin ten goede komt.

post-image-3

Google heeft de begunstigden bekend gemaakt van zijn vierde financieringsronde van het "Digital News Innovation Fund", bestaande uit 150 miljoen euro. Een partnerschap dat in 2015 bedacht werd tussen de internetgigant en de Europese uitgevers, met officieel de bedoeling om kwalitatieve journalistiek te ondersteunen door middel van technologie en innovatie.

Onder 102 projecten (op 685 ingediende voorstellen), afkomstig uit 26 Europese landen, werd een bedrag van 20,4 miljoen euro verdeeld, wat het totaal van de tot nu toe aangeboden fondsen op 94 miljoen euro brengt.

In België ging het project VeriFlix van de Roularta mediagroep met het leeuwendeel lopen, dat hiermee jacht kan maken op `fake news`, vermits het project door Google financieel gesteund wordt voor een bedrag van 400.000 euro.

VeriFlix is een innovatieve oplossing die de bron en authenticiteit moet verifiëren van door gebruikers gegenereerde video content, en dit door het gebruik van artificiële intelligentie. Dit zou de Belgische uitgever moeten toelaten om "het onderscheid te maken tussen fake news en kwalitatieve video", zo stipt Roularta Media Group aan.

Een technologie die ontwikkeld werd in partnerschap met de start-up Look Live Media, actief in de burgerjournalistiek, de afdeling journalistiek van de Artevelde Hogeschool (User Experience Design) en de KU Leuven (Artificiële intelligentie).

Drie andere projecten die de Belgische uitgevers voorgesteld hadden, konden eveneens profiteren van de tech financiering door Google voor een globaal bedrag van 237.766 euro. Zo werd aan Mediafin (L`Echo, Tijd) de som van 147.000 euro toegekend voor zijn geautomatiseerd project "Quotebot". De tv-zender VRT van zijn kant ontving 40.000 euro, terwijl een gemeenschappelijk project van De Persgroep en Mediahuis 50.000 euro kreeg.

Van de 102 vandaag gefinancierde projecten in Europa zijn er 47 prototypes (projecten in een vroeg stadium die tot 50.000 euro nodig hebben), 33 middelgrote projecten (financieringen tot 300.000 euro) en 2 grote projecten (ondersteund tot 1 miljoen euro).

 

 

Back to top button
Close
Close