Home/Market news/Fake news: een erg lucratieve business! Fake news: een erg lucratieve business! Trend Micro licht de sluier op over de wereld van online nepnieuws. Zo zal het u bijvoorbeeld 357.700 euro kosten om de verkiezingsresultaten een jaar lang te beïnvloeden. Een analyse. 2017-06-18Comment Een nieuw rapport van Trend Micro werpt een licht op de omvang en de reikwijdte van de industrie van online nepnieuws. Zo verneemt men in het rapport bijvoorbeeld dat een campagne van 12 maanden met de bedoeling om de verkiezingsresultaten te beïnvloeden, gekocht kan worden voor ongeveer 357.000 euro. Andere diensten in verband met het fenomeen fake news worden eveneens op het internet te koop aangeboden. Een journalist in diskrediet brengen bijvoorbeeld zal u 49.175 euro kosten. Het is zelfs mogelijk volledige nieuwssites te kopen. Een gans nieuwe dienst van "fake news as a service" is op het Dark Web ontstaan. Daarmee kan men "nieuws" promoten via sociale netwerken of andere online platformen om zo de publieke opinie te beïnvloeden. Het zijn niet altijd politieke motieven die aan de basis liggen van dergelijk fake news. Het perspectief op geldelijk gewin is ook een belangrijke drijfveer om dergelijke campagnes te ontketenen. Het rapport schetst de stappen die gezet worden om de publieke opinie te beïnvloeden - vanaf het identificeren van de doelgroep en het voorbereiden van valse nieuwsberichten tot aan hun publicatie en de exploitatie ervan via de sociale media en andere kanalen. Op het einde van de cyclus wordt de aandacht van het publiek vaak heel slim afgeleid door een nieuw (vals) onderwerp te lanceren. En de cyclus kan dan herbeginnen. Uit het onderzoek blijkt dat er ontelbare clandestiene sites bestaan die, tegen betaling, diensten aanbieden gewijd aan fake news. Het is zelfs mogelijk om een valse Belgische celeb te creëren, die 300.000 "followers" heeft, voor de bescheiden som van 2.325 euro. Deze diensten, aangeboden via het internet, bevatten onder andere het creëren van valse profielen, het verzamelen van "likes", de jacht op "re-tweets" om zo de verspreiding van het valse bericht te promoten, en zelfs het aanmaken van een online nieuwssite die bedrieglijk veel op een echte site lijkt. Wanneer men iets meer betaalt, kan men zelfs meerdere nieuwssites kopen die naar elkaar verwijzen en met elkaar verbonden zijn. Om zo de authenticiteit van de campagne te versterken. Zelfs een valse Chinese publireportage kan gekocht worden vanaf 100 yuans (ongeveer 12,50 euro). Newsletter Schrijf je in voor onze newsletter en check al het nieuws over e-marketing, startups, digital agencies,… Enter your Email address