Waarom verliest Google adverteerders zoals McDonald`s en HSBC?

Google heeft zijn verontschuldigingen aangeboden omdat het toeliet dat reclameboodschappen vertoond werden naast haatdragende content. En ondertussen hebben adverteerders zoals Marks & Spencer en HSBC hun advertenties teruggetrokken van sites van de zoekmachine in het Verenigd Koninkrijk.

post-image-3

De Britse regering heeft zijn advertenties op YouTube opgeschort, nadat reclameboodschappen van openbare groepen of diensten verschenen waren naast video`s die homofobe en antisemitische boodschappen bevatten, een initiatief dat door een aantal merken gevolgd werd.

Buiten de Verenigde Staten is Groot-Brittannië de belangrijkste markt van Google, een filiaal van Alphabet. In 2016 was het goed voor een omzetcijfer van 7,8 miljard dollar (7,3 miljard euro), hoofdzakelijk gegenereerd door reclame, wat neerkomt op bijna 9% van het globale omzetcijfer van de Amerikaanse gigant.

"Ik zou onze excuses willen aanbieden aan onze partners en adverteerders die getroffen mochten zijn door het verschijnen van controversiële content naast hun advertenties", verklaarde de president van Google EMEA, Matt Brittin, tijdens de Advertising Week Europe in Londen.

Enkele van de grootste wereldwijde reclamegroepen, die verantwoordelijk zijn voor de aankoop van reclameruimte voor hun klanten, hebben aangekondigd dat zij hun manier van samenwerking met Google willen herzien.

De internetgiganten genieten van een dominante positie in de online reclame, dankzij het enorme publiek waarover zij beschikken en hun vermogen om de internauten doelgerichte reclame voor te schotelen.

Voor groepen zoals WPP zijn zij tegelijkertijd klanten en concurrenten, net zoals zij wedijveren met de traditionele media en hun onlineversies. In een maandag gepubliceerd persbericht heeft Publicis, de derde grootste reclamegroep ter wereld, aangekondigd dat het zijn partnerschap met Google herziet.

Verantwoordelijken van Marks & Spencer, Sainsbury`s Argos, HSBC, RBS, McDonald`s, het Britse filiaal van Havas en de BBC hebben aan Reuters verklaard dat hun bedrijven de advertenties opgeschorst hebben.

(via Reuters)

Back to top button
Close
Close