Wanneer Facebook zich verzet tegen Adblockers…

In de oorlog tussen de  adverteerders en al wie het web graag maagdelijk vrij van reclame zou zien, heeft Facebook zijn kamp gekozen.

post-image-3

Het sociale netwerk heeft gisteren immers aangekondigd dat alle advertenties voortaan vertoond zouden worden, zelfs wanneer er AdBlock Plus of een anndere adblocker geactiveerd is.

Volgens Andrew Bosworth, directeur publiciteit bij facebook, "maken de advertenties deel uit van de Facebook-ervaring" en meent het netwerk dat het aan de gebruiker is om de thema`s te kiezen van de advertenties waaraan hij zich wil blootstellen… terwijl het ondertussen de adblockers omzeilt!

Dankzij de advertentie-voorkeuren zullen de gebruikers nu elk mogelijk thema kunnen toevoegen of verwijderen. Deze pagina bevat de thema`s die u volgens Facebook interesseren, op basis van de pagina`s die u geliked hebt, uw gegevens, uw gebruik van het sociale netwerk, enz.

Facebook hoopt dat deze nieuwe instellingen de gebruikers van adblockers ertoe brengen om de pil te slikken, maar het netwerk loopt vooral het risico om het conflict met de adblocking-bedrijven te laten escaleren.

Adblock Plus heeft trouwens hierover al gecommuniceerd: het betreurt "het ongelukkig gebaar van Facebook, dat tegen de keuze van zijn gebruikers ingaat". Till Faida, oprichter van het bedrijf, voegde eraan toe: "Het omzeilen van adblockers gebeurt elke dag: sinds de uitvinding van anti-spamfilters hebben de spammers altijd al geprobeerd om die te omzeilen. Tot nu heb ik niets gezien dat moeilijk af te stoppen is".

 

Back to top button
Close
Close