Wissel bij de aandeelhouders van Hi-Media en HiPay

Deze dubbele operatie maakt een einde aan het bitse conflict waarbij Benjamin Jayet en Cyril Zimmermann al enkele maanden tegenover elkaar stonden.

post-image-3

Het BJ Invest investeringsfonds, met zakenman Benjamin Jayet aan het hoofd, wordt de belangrijkste aandeelhouder van HiPay, specialist in betaaloplossingen. BJ Invest verwerft nu 50% van de aandelen die Hi-Media in handen had, wat overeenkomt met 10% van het kapitaal, alsook de aandelen die in de handen waren van United Internet (8,7% van het kapitaal) en van Cyril Zimmermann zelf.

Op deze manier wordt BJ Invest de belangrijkste aandeelhouder van deze micro-payment speler, die beschouwd wordt als een van de goudaders van de Franse `fintechs`. BJ Invest zal bovendien twee vertegenwoordigers hebben in de Beheerraad, terwijl Hi-Media er één zetel behouden zal, namelijk die van Cyril Zimmermann.

Aan de kant van Hi-Media staat BJ Invest de aandelen af die het in deze regie bezat. 10% van het kapitaal wordt overgenomen door het bedrijf, terwijl het saldo (een 6%) gekocht wordt door Cyril Zimmermann, die aan het stuur blijft staan van de groep.

Deze dubbele transactie maakt een einde aan de bijzonder bitse oorlog waarbij Benjamin Jayet en Cyril Zimmermann al maanden tegenover elkaar stonden. De eerste stelde de tweede verantwoordelijk voor het beheer van Hi-Media, dat een uiterst moeilijk jaar 2015 achter de rug heeft, met een massaal verlies van 40 miljoen euro en een serieus geslonken omzetcijfer. De valorisatie van het bedrijf op de beurs kende eind verleden jaar dan ook een forse knauw.

Andere verwijten: het toekennen van een premie van 510.000 euro aan Cyril Zimmermann, evenals het installeren van de kopman in de Verenigde Staten, terwijl de regie in Europa het hoofd moest bieden aan een echte storm.

Veel argumenten dus voor Benjamin Jayet om de kop van Cyril Zimmermann te willen, de historische oprichter van het bedrijf, en bij de aandeelhouders een opstand te organiseren tegen hem.

Voor het eerste trimester 2015 heeft Hi-Media een stijging van de brutomarge aangekondigd van 69%, ondanks een zakencijfer dat met 13% gedaald is vergeleken met dezelfde periode verleden jaar. Cyril Zimmermann ziet in deze opleving een bevestiging van zijn nieuwe strategie bi de regie, die draait rond "native advertising" (gesponsorde content) en plaatselijke publiciteit. Maar zal dit voldoende zijn om op lange termijn het vertrouwen van de aandeelhouders te winnen?

Back to top button
Close
Close