Home/Market news/Van crowdfunding naar friendfunding Van crowdfunding naar friendfunding Gentse startup Kadonation lanceert online platform om makkelijk geld samen te leggen met vrienden voor groepscadeaus. 2015-08-19Comment Met Kadonation willen de jonge Gentse ondernemers, Fabrice Guillermin en Bruce Verburgh, komaf maken met het omslachtige proces om samen te leggen voor een groepscadeau. Op dit platform creëren vrienden een online groepsportefeuille waarmee ze geld kunnen samenleggen voor verjaardagen, een huwelijk, geboorte of housewarming. Gebruikers kunnen het verzamelde bedrag via Kadonation inruilen voor een cadeaubon van winkels als Coolblue, United Brands en Connections. Vernieuwende aanpak voor groepscadeaus Deze week lanceerde het online platform Kadonation, dat het omslachtige proces om samen te leggen voor een groepscadeau wil vergemakkelijken. De organisator van een groepscadeau maakt een pagina aan door enkele gegevens in te vullen zoals de gelegenheid, de begunstigde en het streefbedrag voor een cadeau. Elke deelnemer krijgt vervolgens via mail of Facebook een link naar de pagina en stort zijn bijdrage met een bankkaart. De organisator kan daarna het verzamelde bedrag omzetten in een cadeaubon of het laten storten op een bankrekening. Een stijgende trend Geld samenleggen komt steeds vaker voor, bijvoorbeeld voor gelegenheden als verjaardagscadeaus, huwelijken, housewarmings en afscheidscadeaus. Daarom geloven de oprichters dat het online platform veel gebruikers zal hebben. “Met Kadonation willen we het heel makkelijk maken om samen een groot en mooi cadeau te kopen, waar het feestvarken vaak veel meer plezier aan heeft dan een reeks kleine cadeautjes. Een gelijkaardig concept heeft veel succes gekend in Frankrijk en we zijn er van overtuigd dat het ook in België zal aanslaan”, vertelt medeoprichter Bruce Verburgh. Het platform Kadonation heeft heel wat mogelijkheden: ook wanneer vrienden samenleggen voor groepsactiviteiten, zoals een vrijgezellenfuif, kan het van pas komen. Start-up met ambitie De jonge onderneming sloot reeds partnerschappen af met gevestigde winkelketens zoals Coolblue, Connections, United Brands en Festivalking. Zo kunnen de Kadonation-gebruikers hun groepscadeau rechtstreeks bij deze partners kopen of ze kunnen het verzameld bedrag storten op een bankrekening. Oprichter Fabrice Guillermin hoopt dat het platform snel kan groeien: “We zijn druk bezig met het contacteren van nieuwe partners om onze gebruikers nog meer mogelijkheden te bieden. We hopen in de eerste 12 maanden aan 10.000 gebruikers te geraken”. Newsletter Schrijf je in voor onze newsletter en check al het nieuws over e-marketing, startups, digital agencies,… Enter your Email address