E-commerce wordt aangedreven door de smartphone

De online verkoop stijgt wereldwijd. Een groei met 58%, vooral aangedreven door de smartphones. Een analyse.

post-image-3
De detailhandel werd in de voorbije twaalf maanden zwaar op de proef gesteld. De fysieke winkels werden gedwongen hun deuren te sluiten of konden enkel open blijven als zij zeer strenge voorwaarden respecteerden.

Dit heeft geleid tot een gigantische verschuiving van offline naar online winkelen. In het eerste trimester van dit jaar vertaalde deze trend zich in een stijging met 58% van de wereldwijde verkoop via internet in verhouding tot dezelfde periode het jaar tevoren, zo blijkt uit de "Shopping Index Q1" gepubliceerd door Salesforce.

Niet alleen is de e-commerce wereldwijd gestegen, maar de gebruikers hebben online ook meer uitgegeven (+31%).

Bekijkt men dit per soort toestel, dan tonen de cijfers een duidelijke stijging van het bezoek aan webwinkels vanop de computer (+28% tegenover +6% in dezelfde periode in 2020), en vooral vanop de smartphone (+69%!), gevolgd vanop grote afstand door tablets die bijna geen verkeer genereren (3%).

Eenzelfde machtsverhouding in het aantal bestellingen dat per soort toestel doorgegeven werd. In het eerste trimester werden er meer digitale bestellingen genoteerd via mobiele toestellen (+59%) en via computer (+34%), dan het jaar tevoren.

Het merendeel van de bestellingen werd uitgevoerd via smartphone (57%) en computer (40%).

"De gebruikers zijn vertrouwd geraakt met merken en handelaars die een vlotte en gepersonaliseerde online ervaring aanbieden. Zij verwachten dat elke aankoop voortaan beroep doet op deze nieuwe technologieën, ongeachte het kanaal dat zij gebruiken", aldus Roel Naessens, vicepresident marketing voor het cloud-aanbod van Salesforce Belux.

Back to top button
Close
Close