De herfstcollectie van de antivirusoplossingen is daar!

Wij hadden een gesprek met Stéphane Pacalet, Algemeen Directeur van Bitdefender, die op doorreis is in Brussel. Op de agenda: drie anti-malware producten en een nieuw logo. Het bedrijf maakt op het Belgisch grondgebied aanspraak op de tweede plaats onder de beveiligingsprogramma`s.

post-image-3

De voornaamste pijler van het nieuwe aanbod voor particulieren en KMO berust op geruisloze beveiliging. Na installatie, zo legt Stéphane Pacalet uit, moet het product onzichtbaar worden. Goed voor de gebruiker... en voor de dienst naverkoop. De autopilot-functie, die standaard geactiveerd is, neemt alle beslissingen in de plaats van de gebruiker.

Vervolgens komt de scan dispatcher die hoort bij de autoscan functie. Deze keer draait het erom het product onzichtbaar te maken op vlak van het gebruik van systeembronnen. De latentietijd bij de lancering van een toepassing werd eveneens verkort.

"Dit alles maakt de on-demand scan overbodig, vermits het product eigenlijk permanent aan het scannen is. En zelfs indien de gebruiker een volledige scan vraagt, dan zal die maar enkele minuutjes duren".

BitDefender introduceert tevens het begrip "generische ontsmetting". Daarbij kan men alle complexe bedreigingen zoals rootkits en schadelijke software uitroeien. "Met deze rollback functie kan men terugkomen op wijzigingen die door schadelijke code aangebracht werden (in het register bijvoorbeeld). Het is een doelgerichte terugkeer naar het verleden, enkel voor de gebeurtenissen die door de malwarecode gegenereerd werden".

Op een opstartbare DVD voegt BitDefender een hulpmodus toe die geplaatst is op  een micro Linuxkern, beschermd in een partitie. In een crisissituatie zal men vanop dit "pre-OS" kunnen opstarten en de besmette configuratie kunnen reinigen.

Net als zijn concurrenten heeft deze ontwikkelaar met Roemeense roots zijn internetbeveiliging uitgebreid tot de sociale netwerken. "De signaturen en het gedrag van virussen blijven tot de basis behoren, maar de Cloud is erg handig om in real time spamaanvallen te bestrijden".

Postings op Facebook en Twitter zullen gekeurd en een label krijgen, in de vorm van gekleurde icoontjes, zoals dat reeds het geval is voor links die men in de browser ingeeft. Zo kan men het veiligheidsniveau van zijn profiel op Facebook zien.

Tot slot de mobiele beveiliging die in BitDefender 2012 ingebouwd werd: het mobiele gedeelte wordt momenteel gratis aangeboden in de vorm van een app "om de markt op te voeden". De app beschermt tegen malware, phishing, en laat toe dat men in geval van diefstal gegevens vanop afstand wist.

Op een markt die soms moeilijk af te bakenen is, maakt BitDefender aanspraak op de tweede plaats in België voor de consumentensector: "Wij hebben 15% en blijven ver achter Symantec (in concurrentie met Kaspersky), zo verzekert Stéphane Pacalet.

BitDefender zal verdeeld blijven worden door ABC Software en Ingram. Het logo van de software krijgt een verjongingskuur: voortaan is de mascotte een draak met wolvenkop, geërfd uit de Roemeense mythologie.

"Wij zitten in een nieuwe fase, en tonen een nieuwe dynamiek, een zeer zuivere lijn om de flexibiliteit van onze oplossingen aan te tonen". Aan de gebruikers om hierover een oordeel te vellen.

Show More
Back to top button
Close
Close