OS X "Lion" upgrade: een goede zaak voor Apple... maar niet voor het kanaal

De beslissing om de "Lion" update van zijn OS via download aan te bieden, zal vast en zeker  een impact hebben op de traditionele verkopers, zo verzekeren de analisten van NPD. Niet zozeer omdat er een eventuele winstmarge verloren gaat, als wel omdat de kans om klanten naar de winkel te lokken aan hun neus voorbij gaat.

post-image-3

Het uitbrengen van een update is de gelegenheid bij uitstek om de klanten te ontmoeten, en aan cross-selling te doen. Die mogelijkheid is nu aan het verdwijnen.

Volgens analist Baker van NPD spelen zich de laatste tijd belangrijke veranderingen af bij de verkoop van software, en Apple is een van de spelers die dat bewerkstelligen. Apple heeft aangekondigd dat het zijn "Lion" zal verkopen via de Mac App Store voor een bedrag rond de 30 dollar. Wat Apple toelaat om meer geld te verdienen dan het deed met de voorganger, Snow Leopard. Al is het maar doordat er geen kosten zijn voor de aanmaak van de dvd en de logistiek.

Het onderzoeksbureau NPD schrikt er niet voor terug om te zeggen dat het "softwareteam (van Apple) de retail distributie altijd als een kostenpost beschouwd heeft".
Tijdens de Worldwide Developers Conference van Apple (WWDC) heeft Philip Schiller, hoofd marketing van het bedrijf, verklaard dat de Mac App Store "de grootste verkoper ter wereld is van persoonlijke software". Hij gaat -in de Verenigde Staten- de giganten Best Buy, Wal-Mart en Office Depot vooraf.

Maar, nog steeds volgens dit onderzoeksbureau, zijn andere factoren nog belangrijker dan de financiële winst voor Apple. "Dat geeft hen een bijkomend niveau voor controle". Cupertino had al controle over de hardware en de software, en daar komen nu ook nog de verkoop en de updates bij. "En voor hen is de gebruikservaring controleren belangrijker dan het geld", waarschuwt Baker, die trouwens meent dat het financiële voordeel van de online verkoop van "Lion" maar een druppel water is vergeleken met de zee van de globale resultaten.

Hij merkt ook op dat er op de markt van tablets en smartphones geen verkoopscyclus bestaat voor de updates, en dat men daar logischerwijze ook een aanpassing zal zien van de computermarkt. Windows 8 van zijn kant zal trouwens ook gekoppeld worden aan een online winkel. De enige vraag die overblijft is of Microsoft zal handelen als Apple en een gecontroleerde omgeving zal creëren, of dat het deze activiteit zal overlaten aan zijn OEM partners en het kanaal. NPD nijgt naar de tweede oplossing.

Show More
Back to top button
Close
Close