Packard Bell: 2 jaar na de transformatie

Twee jaar na de integratie van Packard Bell in de groep Acer (die ook Gateway omvat) heeft Packard Bell zijn nieuwe identiteit gecreëerd en heeft het zijn doelpubliek gepreciseerd. Vandaag vernieuwt PB zijn zomercollectie.

post-image-3

Voor 2010 zijn de cijfers van Packard Bell meer dan bevredigend. De afdeling grootpubliek heeft dat jaar meer dan 4 miljoen computers wereldwijd verkocht, waarvan meer dan 3 miljoen laptops en netbooks. In 2008, dat een somber jaar was, werden nog geen twee miljoen computers aan de man gebracht.

Deze groei is voornamelijk te wijten aan de uitbreiding van de geografische dekking van Packard Bell. In twee jaar tijd is die verdubbeld. De fabrikant is nu aanwezig in 40 landen waaronder Rusland, en heeft uitbreidingsplannen in het Midden-Oosten en in Afrika. In de V.S. worden PC’s verkocht onder de naam Gateway. PB is ook op de all-in-one markt aanwezig met zijn oneTwo-collectie. “In januari 2011, waren wij de derde all-in-one computerfabrikant in het Verenigd Koninkrijk, met 22% marktaandeel,” aldus Luca Rossi, Directeur van de PB-afdeling in de EMEA-zone.

In 2010 bestond de groep uit drie merken (Acer, PB en Gateway, plus de eMachine-modellen) en was deze 20 miljard dollar waard. PB Belux vertegenwoordigde hiervan 0,20%, aldus Ralph Van Lysebeth, Country Manager.

In PC-volume kende PB een jaarlijkse stijging van 25%. In inkomsten bedroeg het stijgingspercentage 26%, en 36% voor het mobiele segment. Zijn doelpubliek bestaat uit jongeren en de middenklasse. De High End blijft voorbehouden voor Acer.

Op brandinggebied verliet PB Yamaha om naar Ducati over te stappen, nadat Valentino Rossi van renstal veranderde. Acer daarentegen werkt sinds lange tijd samen met Ferrari.

In België verandert PB niets op vlak van zijn distributiestrategie. Zelfs de komst van zijn eerste tablet in juli zal geen enkele invloed hebben op de keuze van het kanaal.

De eMachines, de witte producten van de fabrikant, worden nagenoeg niet meer verkocht in België. “Het prijsverschil is te laag in vergelijking met de andere computers van het merk,” aldus Ralph Van Lysebeth. Daartegenover wil het rode merk in verband worden gebracht met de laatste designtrends, gebruiksgemak en social networking. Dit verklaart de toename van het aantal kleuren die beschikbaar zijn voor de verschillende gebruikers. Wat niet makkelijk is voor het kanaal dat al deze referenties moet beheren. “We zien dat sommigen de kaart van de diversiteit trekken, zoals Krëfel, dat een brede selectie aan kleuren aanbiedt. Anderen beperken zich tot één of twee kleuren. Zwart en wit blijven de meest gevraagde kleuren. Daarna volgt rood met 15% van de aankopen. Roze wordt in België nog niet aangeboden, hoewel deze kleur 30% van de verkoop in Groot-Brittanië uitmaakt.”

PC overgewaardeerd ten gevolge van overstock

Gevraagd naar de prijzen van de PC’s op onze Belgische markt, acht Ralph Van Lysebeth dat deze momenteel niet realistisch zijn. “Er bestaat nog overstock van november, december en januari. Dit trekt de tarieven naar beneden, en de vrees bestaat dat de prijzen van september hoger zullen zijn dan de huidige prijzen.” De daling van de tarieven zou minder sterk zijn onder de desktops, die vaak een krachtigere configuratie hebben.”

Show More
Back to top button
Close
Close