De vijf komende uitdagingen voor Android

Sinds begin dit jaar is Android van Google het meest verkochte mobiele OS in de Verenigde Staten, en waarschijnlijk ook wereldwijd. Volgens cijfers van ComScore werden er in februari 33% Android smartphones verkocht, tegenover 28,9% voor Blackberry en 25,2% voor de iPhone. Voor het OS van Google beginnen de grote uitdagingen dus vanaf nu. Verwacht wordt dat Android op korte termijn met 5 grote uitdagingen te maken zal krijgen.

post-image-3
Het grote probleem van Android is het onvermogen van de smartphones om up-to-date te blijven op gebied van softwareniveau. Tussen het moment waarop Google een update verspreidt en het moment waarop smartphonefabrikanten of operatoren deze nieuwe versie integreren, kan er heel wat tijd vervlogen zijn. Net dat verklaart de ongelijkheid van de laatste telefoontoestellen. In een universum waar de klant meer belang hecht aan de gebruikerservaring dan aan technische specificaties, blijft het iOS van Apple daarentegen goede punten scoren.

Om die reden wil Google nu zijn partners dwingen om enkel Android te gebruiken. Zo wil men vermijden dat de operatoren zich niet willen differentiëren door dikwijls nutteloze software toe te voegen. Ook in België klagen klanten van operatoren over beperkingen op hun eigen Android-telefoons. Opgelet echter, want om dezelfde fabrikanten aan te trekken, kan Windows Phone minder veeleisender zijn dan Android.  Dit gevaar wordt verwacht op te duiken tegen 2013.

Door steeds populairder te worden, is Android ook veel vatbaarder voor virussen. Momenteel beperkt Google zich nog tot het verwijderen van malware op Android Market, maar het bedrijf onderneemt daarnaast geen preventieve acties. Google rekent er vooral op dat zijn gebruikers een antivirus-software zullen installeren. Maar is dat wel voldoende? Is het niet de taak van Android om zich voldoende in te dekken? Nog een ander zwak punt: de online Android shop wordt steeds belangrijker, maar genereert maar weinig inkomsten. Volgens een rapport van IHS Screen Digest neemt de iPhone app store 82,7% van de totale app verkoop voor zijn rekening, tegenover 4,7% voor Android. Daarom moet de website worden verbeterd naar het Apple-voorbeeld. De site moet ook vriendelijker worden en meer betalingsmogelijkheden bieden. Want ondanks alle inspanningen van Android, is het Apple iOS nog steeds gebruiksvriendelijker.
Show More
Back to top button
Close
Close