Windows Mobile 7 gestrand?

In de Verenigde Staten is het aantal abonnees dat gebruik maakt van Windows Mobile tussen oktober en januari met 1,7% gedaald. En de recente lancering van Mobile 7 verandert hier niets aan. Drie maanden na de lancering van Windows Mobile 7, kende Microsoft een daling van zijn marktaandeel van 9,7% tot 8% (cijfers van ComScore).

post-image-3
Vanuit dit perspectief is de aankondiging van de openstelling van het Mobile 7-platform voor Nokia-telefoons een goede zaak. Deze actie kostte Microsoft reeds 1 miljard dollar.

Het marktaandeel van Android daarentegen steeg in één jaar van 1,7% tot 31,2%. De reden van het succes van Android is dat dit platform ter beschikking werd gesteld van een groot aantal fabrikanten, van Motorola tot Samsung, en van HTC en LG tot Sony Ericsson. Het merendeel van de Android-concurrenten zijn echter allemaal beperkt tot één enkele fabrikant.

Aangezien Microsoft dezelfde aanpak heeft als Android, kan Mobile 7 een belangrijke concurrent worden in de komende 12 jaar. Maar daarvoor moet Microsoft wel het aantal beschikbare smartphones vermeerderen en zich niet beperken tot enkele high-end modellen zoals dat momenteel het geval is.

Ook Nokia wil zijn smartphone-activiteiten herlanceren met een volledig nieuw mobiel OS. Omdat maar weinig fabrikanten Windows Mobile 7 hebben geadopteerd, kan Nokia zich van zijn concurrentie onderscheiden met dit platform. Microsoft beschikt over een erg eenvoudig te gebruiken besturingssysteem, net zoals iOS, terwijl Nokia zich beroept op zijn ervaring in hardware-ontwikkeling en GPS Navteg-functionaliteiten.

De grote vraag is of Microsoft elk jaar een nieuwe versie van zijn mobiele OS zal kunnen produceren. Daarvoor zal het bedrijf zich op hetzelfde ritme moeten plaatsen als zijn concurrenten Apple en Google. En dat zal niet eenvoudig zijn. 
Show More
Back to top button
Close
Close