Wordt 2011 het jaar van de 3D?

Meer films, meer televisie’s, meer content. De 3D zal dit jaar écht pieken, zegt een studiebureau.

post-image-3
Dat is althans wat studiebureau Ovum beweert. Dit bureau voorspelt dit jaar een stijgende verkoop van 3D-televisieschermen en andere apparaten. De fabrikanten willen 2010 dit jaar écht vergeten.

LG, Panasonic, Samsung, Sony en Toshiba werken nu aan 3D-televisiesets die reeds over de toonbank kunnen gaan voor minder dan 1000 euro. Panasonic heeft nu al een set beschikbaar voor 1100 euro.

Tim Renowden, analist bij studiebureau Ovum, verwacht zich aan dalende prijzen en een kleinere omvang van 3D-beeldschermen. Zo mikt men op een grootte van minder dan 46 inch (zoals nu het geval is), om te komen tot de grootte van monitors en zelfs draagbare apparaten.

Sharp heeft zich reeds op de niche van de kleine formaten gestort, met de release van twee draagbare 3D-apparaten in Japan. LG lanceert nog dit jaar zijn Optimus 3D-telefoon en Nintendo heeft een 3D-spelconsole ontworpen.
De hiervoor gebruikte 3D-technologie blijft dezelfde (de “actieve” techniek met 3D-brillen), maar de prijs ervan is sterk gedaald. Binnen twee jaar worden trouwens de eerste 3D-schermen verwacht die kunnen gebruikt worden zonder bril. Zo zal Toshiba de briltechniek vervangen door kleine dunne lenzen die voor het scherm kunnen worden geplaatst.

Het gaat er nu om dit alles te vertalen in een marketingcampagne, aldus de analist, die ook meer 3D-films verwacht. Het doelpubliek waarop deze technologie zich richt: mannen van 25 tot 40 jaar oud. 

Sony waagt zich aan de voorspelling dat dit jaar 30 tot 50% van zijn verkoop uit 3D-toestellen zal bestaan.
Show More
Back to top button
Close
Close