HP Inkjet: de multifunction doet het goed

90% van de inkjetmarkt zijn multifunctioneel. In tegenstelling tot de printermarkt, stijgt de inkjetmarkt opnieuw met 14% per jaar. Een dergelijke stijging zal niet meer worden behaald in 2011, maar de fabrikant wil de nadruk leggen op het papier en de supplies.

post-image-3
In tegenstelling tot het LES-kanaal (laser) van HP, is de afdeling Inkjet & Web Solutions, geleid door Vincent Claus, volledig toevertrouwd aan het kanaal.

Volgens de GFK-terminologie vindt de verkoop voornamelijk plaats via de CES-winkels (Consumer Electronic Shops, 36%) die erop blijven vooruitgaan. Net daarachter bevinden zich de Mass Merchandizing (29%, licht dalend) en de Computer Stores (zelfstandigen) die een klein beetje stijgen tot 19%. De System Houses (integrators) blijven stabiel op 12%, net zoals de Office Equipments (5%). Op een totaal van 500.000 verkochte inkjetmachines verkocht in de Belux, neemt HP er 55% van voor zijn rekening. En dat percentage stijgt nog steeds, zegt Vincent Claus. 

Volgens het principe van kruising van producten (inkjet of laser) en kanalen, wil Vincent Claus in 2011 de inkjet introduceren in het kanaal van de laserprinters (LES). Deze strategie, IITO genoemd (ink in the office), maakt gebruik van het retailkanaal om de laser bij de particulier te promoten.
“De inkjet kan een interessant financieel alternatief zijn voor de KMO’s die minder dan 5.000 pagina’s per maand afdrukken.” Het retailkanaal wil ook groeien in het papiersegment en de supplies in het algemeen.
In de retail, zoals in het hele IT-universum, blijven de online sales nog erg beperkt, stelt Vincent Claus vast. “België heeft een zeer goede dekking van de fysieke winkels, maar sommige resellers richten wel online shops op om te beantwoorden aan de groeiende concurrentie van buitenlandse websites.” 
Show More
Back to top button
Close
Close