Sterke wereldwijde prestaties dankzij duidelijke Hybrid-AI-strategie, investeringen in innovatie en operationele uitmuntendheid

Lenovo Group Limited (HKSE: 992) (ADR: LNVGY) maakte vandaag, samen met haar dochterondernemingen (“de Groep”), sterke resultaten bekend voor het eerste kwartaal van boekjaar 2025/26, met duidelijke groei in de totale groepsomzet en winst. De omzet steeg met 22% op jaarbasis tot 18,8 miljard dollar, terwijl de nettowinst met 108% op jaarbasis steeg tot 505 miljoen dollar. Op basis van non Hong Kong Financial Reporting Standards (non HKFRS1) steeg de nettowinst jaar op jaar met 22% tot US$ 389 miljoen, gecorrigeerd voor niet-contante reële waardewinsten op warrants.

post-image-3
Alle hoofdactiviteiten realiseerden solide dubbelcijferige omzetgroei. De pc-tak sprong eruit, met de hoogste jaar-op-jaar groei in 15 opeenvolgende kwartalen en een recordmarktaandeel van 24,6%. Niet-pc-activiteiten wonnen opnieuw terrein en zijn nu goed voor 47% van de omzet, bijna een half procentpunt meer. In alle regio’s was sprake van hoge tot relatief hoge omzetgroei. Deze resultaten onderstrepen Lenovo’s vermogen en ambitie om concurrentiekracht te bewaren, marktaandeel te verdedigen en winstgevend te blijven in een uitdagende omgeving.

Drie strategische pijlers verklaren deze prestaties. Ten eerste voert de Groep haar hybrid-AI-strategie consequent uit en benut zo volop de kansen die AI biedt. Ten tweede blijft Lenovo investeren in innovatie: de R&D-uitgaven namen met meer dan 10% toe en ondersteunen de langetermijndoelen rond persoonlijke en enterprise AI-“twins”. Ten derde is er de operationele sterkte, met onder meer een uniek ODM+-productiemodel, een evenwichtige wereldwijde commerciële aanwezigheid en een Global/Local-aanpak die wereldwijde inkoop en middelen koppelt aan lokale levering.

Dankzij deze combinatie beschikt de Groep over de flexibiliteit en veerkracht om door marktcycli en geopolitieke onzekerheid te navigeren. Vooruitkijkend wil Lenovo klanten blijven verrassen met innovaties, hogere rendementen voor aandeelhouders realiseren en duurzame waarde creëren voor alle stakeholders en gemeenschappen wereldwijd.

“Met een veerkrachtige, flexibele supply chain en sterke operationele uitvoering hebben we tariefschommelingen en geopolitieke uitdagingen het hoofd geboden en zowel omzet als winst sterk verhoogd. Deze recordresultaten in Q1 tonen dat we onze concurrentiekracht behouden en ons bedrijf gestaag laten groeien. We blijven onze hybrid-AI-strategie vastberaden volgen richting ‘Smarter AI for all’, blijven innoveren in personal- en enterprise-AI, en versterken onze operatie voor duurzame groei en hogere winstgevendheid”, aldus Yuanqing Yang, voorzitter en CEO van Lenovo.

Voor de gedetailleerde resultaten per groep kunt u het volledige persbericht lezen via deze link.
Show More
Back to top button
Close
Close