De nieuwe mogelijkheden van alternatieve betalingstechnologieën

Alternatieve betaalmethoden winnen aan populariteit in België. Het gebruik van QR-codes is sterk gestegen, gedreven door nieuwe technologieën zoals digitale portemonnees. Vandaag ziet 47% van de consumenten af van een aankoop als de betaalmethode van hun voorkeur niet beschikbaar is. Dit is de stand van zaken.

post-image-3


Betalingsvoorkeuren veranderen snel onder invloed van nieuwe technologieën zoals digitale portemonnees en selfservice kassa's. Een studie uitgevoerd door Brands2Life voor het financiële platform Adyen bij 1.000 Belgen en 500 Belgische retailers (tussen 15 januari 2024 en 1 februari 2024) toont aan dat een groot aantal Belgische consumenten (47%) afziet van hun aankoop als de betaalmethode van hun voorkeur niet beschikbaar is. 
Tegelijkertijd winnen alternatieve betaalmethoden aan populariteit, zoals QR-codes, die nu door 34% van de consumenten worden gebruikt, tegenover 25% in 2023.

Met andere woorden, gebruikers vragen steeds meer om snelle en gemakkelijke betalingen, zowel online als in de winkel.
Het is dus belangrijk voor retailers om zich aan te passen aan de behoeften van de consument. "Belgische retailers hebben het echter moeilijk om de technologische ontwikkelingen bij te benen: slechts 21% van hen accepteert digitale portemonnees en 15% accepteert achteraf betalen, ondanks de groeiende vraag naar deze nieuwe betaalmethoden", aldus de studie. 

Het begin van het einde voor oudere betaalterminals

Betaalterminals moeten voldoen aan strenge veiligheidsnormen. Een van deze voorschriften is de PCI-PTS (Payment Card Industry PIN Transaction Security) standaard. Betaalterminals in België zijn vaak enkele jaren oud. Daardoor zal het PCI-PTS certificaat voor veel van deze terminals binnenkort verlopen. Ze zullen dus vervangen moeten worden door recentere modellen. Een vijfde van de Belgische winkeliers (19%) zegt al moderne mobiele betaalsystemen te gebruiken om lange wachtrijen te vermijden.

"Er staan ons veel veranderingen te wachten. Retailers moeten inspelen op de eisen van de consument, maar ook op nieuwe technologieën zoals self-service kassa's en BNPL. Het moderniseren van betaalmethoden en het aanpassen aan de verwachtingen van de consument zijn allemaal kansen voor retailers om de concurrentie een stap voor te blijven," vat Julien Marlier, Country Manager Benelux bij Adyen, samen.
 
 
 
Show More
Back to top button
Close
Close