Generatieve AI als redding voor dienstverleners

Technologie verandert de manier waarop we zaken doen op wereldwijde schaal. Tegen 2026 zullen meer dan 100 miljoen mensen generatieve AI gebruiken voor werkgerelateerde taken. Bedrijven die gebruik maken van deze technologie zullen hun bedrijfsdoelstellingen naar verwachting met 50% verbeteren!

post-image-3
De kansen voor bedrijven in de financiële sector zijn enorm: investeringsmaatschappij Goldman Sachs verwacht dat generatieve AI de komende twee jaar tussen de €28 en €37 miljard zal genereren door jaarlijkse kostenbesparingen en nieuwe omzetmogelijkheden. Het is dus essentieel dat bedrijven zich bewust zijn van de grootste kansen en belangrijkste trends in de sector. 

Volgens Saket Gulati, Head of Northern Europe & Financial Services Benelux bij Cognizant, "zal generatieve AI de klantervaring de komende jaren een boost geven. 
De technologie zal de manier waarop klanten omgaan met dienstverleners radicaal veranderen. 
Bedrijven gebruiken AI bijvoorbeeld al om digitale kanalen in te zetten om een jonger publiek te bereiken. Deze nieuwe communicatiekanalen worden gezien als cruciaal, "aangezien 47% van Generatie Z zegt dat ze een merk in de steek zouden laten na slechts één slechte klantervaring. Daarnaast worden op AI gebaseerde virtuele assistenten en chatbots gebruikt om een gepersonaliseerde klantervaring te bieden". 
Chatbots kunnen bijvoorbeeld worden gebruikt om klanten te helpen geld over te maken, of hen naar een specifieke webpagina te leiden waar een klant de gewenste informatie kan vinden. 

Steeds meer gepersonaliseerde diensten
 
Klanten zijn steeds meer op zoek naar producten die beter aansluiten bij hun prioriteiten en levensstijl. Uit onderzoek blijkt dat 66% van de consumenten verwacht dat bedrijven hun behoeften en verwachtingen begrijpen, en meer dan de helft (52%) verwacht dat alle aanbiedingen gepersonaliseerd zijn. 
Generatieve AI stelt bedrijven in staat om gepersonaliseerde producten aan te bieden, zoals geautomatiseerd financieel advies of loyaliteitsprogramma's op maat. 
Daarnaast verkorten generatieve AI, en AI-technologieën meer specifiek, de tijd die nodig is om kredietaanvragen in de financiële sector te beoordelen. 
Het gebruik van deze technologieën vermindert ook de complexiteit en andere uitdagingen die gepaard gaan met het verifiëren van kredietaanvragen en het identificeren van klanten. Als gevolg hiervan kunnen consumenten sneller dan ooit geld krijgen en kunnen medewerkers zich richten op andere taken die directere waarde toevoegen aan de klant. Dit alles zorgt voor een betere klantervaring en aanzienlijke kostenbesparingen. 

Fraudedetectie en naleving van wet- en regelgeving 

Verliezen door fraude met online betalingen in de e-commerce sector zullen in 2023 wereldwijd 44 miljard euro bedragen. Bedrijven zijn daarom voortdurend op zoek naar manieren om fraude zo snel mogelijk op te sporen. Tegelijkertijd hebben ze ook te maken met verschillende soorten wettelijke vereisten, zowel in eigen land als daarbuiten. 
De operationele kosten voor het bijwerken van de implementatie en naleving zijn de afgelopen jaren gestaag gestegen.? 
Gezien de omvang van de fraudedreiging wenden bedrijven zich steeds vaker tot generatieve AI om bestaande fraude- en compliance-tools en -technieken uit te breiden. 
Generatieve AI heeft bijvoorbeeld veel sterke punten op het gebied van anomaliedetectie (bijvoorbeeld het identificeren van verdachte activiteiten of hiaten tussen een nieuw beleid en de huidige implementatie ervan) en 'verklaarbaarheid' (bijvoorbeeld het genereren van de documentatie die nodig is voor audit trails). 

Aangezien werknemers regelmatig training moeten volgen om op de hoogte te blijven van nieuwe wet- en regelgeving, is de verwachting dat bedrijven generatieve AI ook zullen gebruiken om trainingsmateriaal voor compliance te genereren. 

 "Generatieve AI brengt veel externe voordelen met zich mee voor de financiële sector. Denk maar aan verbeterde klantenservice, kredietrisicoanalyse, onboarding van klanten en gepersonaliseerde aanbevelingen voor leningen. Tegelijkertijd biedt technologie ook voordelen voor interne bedrijfsprocessen, zoals fraudedetectie, verwerking van kredietaanvragen en interne ondersteuning voor kredietverstrekkers en dienstverleners. We zitten midden in uitdagende maar ook veelbelovende tijden en generatieve AI kan financiële bedrijven beter dan ooit ondersteunen," besluit Saket Gulati.
 
Show More
Back to top button
Close
Close