Microsoft's game-inkomsten dalen met 5% in 2022

Als belangrijke speler in de game-industrie heeft Microsoft de afgelopen jaren zijn game-inkomsten gestaag verhoogd via verschillende kanalen, waaronder Xbox-consoles, pc-gaming en mobiele gaming. Maar na jaren van groei zal het gaming-segment van de techgigant in 2022 dalen.

post-image-3
Volgens gegevens gepresenteerd door CasinosEnLigne.com, voor het eerst in jaren, dalen de gaming inkomsten van Microsoft in 2022 met 5%.
Het gaming segment van Microsoft omvat inkomsten uit Xbox hardware en Xbox content en diensten, waaronder digitale transacties, Xbox Game Pass en andere abonnementen, videogames, royalty's voor videogames van derden, clouddiensten en reclame.

Dankzij de zware investeringen en overnames van de techgigant is Xbox Game Studios een benijdenswaardige kracht in de gamesindustrie geworden, met 23 studio's die exclusieve games voor Xbox ontwikkelen.

Maar na jaren van indrukwekkende omzetgroei, voornamelijk gedreven door de stijgende Xbox-verkopen, vertraagt Microsofts gamesegment. Al in 2019 bedroegen de inkomsten uit games van Microsoft 10,28 miljard dollar, volgens het winstrapport van het bedrijf. Een jaar later, toen de hele gamesindustrie na COVID-19 een hoge vlucht nam, sprong dat cijfer bijna 35% naar $13,82 mrd. De groei zette door in 2021, toen de gaming sector van het bedrijf bijna 16,3 miljard dollar opbracht, 17% meer dan het jaar ervoor. Vorig jaar veranderde echter alles.

Na een sterk eerste kwartaal, met 6% groei op jaarbasis, daalden de inkomsten uit games van Microsoft in de volgende drie maanden met 7% op jaarbasis. In het derde kwartaal van 2022 groeiden de inkomsten uit games met een bescheiden 0,5%, voordat ze tijdens de feestdagen met 13% j-o-j daalden. Alleen al in het laatste kwartaal van het jaar daalden de inkomsten uit games van Microsoft met 684 miljoen dollar op jaarbasis, wat het totale verlies voor 2022 op meer dan 720 miljoen dollar brengt.

De inkomsten uit Xbox content en diensten zijn drie kwartalen op rij gedaald.
Het grootste deel van het inkomstenverlies in 2022 kwam uit het Xbox content en services segment, een belangrijke inkomstenbron voor Microsoft's games business. Alleen al in het laatste kwartaal daalden de Xbox-inkomsten met 12%, na een daling van 3% en 6% eerder in het jaar.

Microsoft schreef de daling toe aan verschillende factoren: "lagere uitgaven aan first-party content, lagere monetisatie van third-party content en de sterke resultaten van 2021".

Niettemin is het aantal maandelijkse actieve gebruikers van Microsofts Xbox Network, een online multiplayerdienst die verbonden is aan Xbox-consoles, blijven groeien. Tegen december 2022 had Microsofts online gamingdienst ongeveer 120 miljoen maandelijkse actieve gebruikers, tegenover 100 miljoen eind 2020
Show More
Back to top button
Close
Close