De toekomst van digitaal betalen is begonnen 

Betalen met vingerafdruk, irisscan of gezichtsherkenning: maak je klaar voor nog meer nieuwe betaalmethoden!

post-image-3
Geld overmaken met je telefoon door gewoon naar de camera te staren, betalen met je vingerafdruk, een irisscan of met behulp van gezichtsherkenning...". Al deze innovaties hebben voor enige terughoudendheid binnen de handelarensector gezorgd. Het gebruik van biometrische betalingen is nu echter gemeengoed geworden", verklaart 
Rustin Carpenter, Global Payments Solution Leader bij Cognizant Banking & Financial Services. 

KBV Research schat dat de markt voor biometrische technologie tegen 2026 een totale waarde van 18,6 miljard dollar zal bereiken.
In werkelijkheid is biometrische betaling slechts een van de vele opkomende betalingsmethoden. Denk aan de nu populaire "koop nu, betaal later", QR-code betalingen, WhatsApp betalingen, kassa's die allerlei accessoires accepteren, of real-time betalingen die binnen enkele seconden geld op de rekening van de ontvanger zetten.

Bedrijven, groot en klein, moeten meegaan met al deze trends of riskeren een faillissement. Neem bijvoorbeeld ABN Amro, dat door Apple Pay werd onttroond op de markt van betaalaccessoires (ringen, sleutelhangers, horloges, enz.). Een bewijs dat de markt zeer instabiel is.

Wat komt hierna? Op wereldschaal vindt een aanzienlijke economische transformatie plaats als gevolg van veranderingen in betaalmethoden. Dit schept veel kansen voor de sector, maar vergroot ook de kans op een ongekende volatiliteit.

De huidige versnelling van de veranderingen in de betalingswereld, versterkt tijdens de pandemie, gaat onverminderd door. Bedrijven en organisaties blijven zich zorgen maken over hygiëne. Contactloze biometrische technologie speelt een cruciale rol bij de verificatie van persoonlijke identiteit en toegang. Dit alles zonder de beveiligingsapparatuur te hoeven aanraken. Deze weg werd twee jaar geleden uit noodzaak ingeslagen en wint vandaag nog steeds aan populariteit. 

Ten slotte zullen problemen in verband met gegevensbeveiliging en privacy niet van vandaag op morgen verdwijnen. De huidige geopolitieke, economische en sociale context maakt het dringend noodzakelijk de fraudepreventie en de cyberveiligheid te verbeteren. Dit is de enige manier om het vertrouwen van de consument te winnen en ervoor te zorgen dat deze nieuwe betaalmethoden terrein blijven winnen. Organisaties zullen er daarom voor moeten zorgen dat zij zich voortdurend bewust zijn van de compliance-eisen van hun systemen. Bedrijven moeten de veiligheid van de transacties van hun klanten en de vertrouwelijkheid van hun biometrische gegevens kunnen garanderen. Alleen dan zal het winkelend publiek blijven betalen met methoden die gebruik maken van dit nieuwe soort gegevens.
Show More
Back to top button
Close
Close